کارشناس مسوول هنرهای تجسمی حوزه هنری فارس خبر داد:

تصویر آزادگی بر بوم هنر فارس

تصویر آزادگی بر بوم هنر فارس
در آستانه اربعین حسینی ، کارشناس مسوول هنرهای تجسمی حوزه هنری فارس از تولید اثری فاخر در عرصه هنر عاشورایی خبر داد.
چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
کد خبر :  ۱۳۳۷۸۷

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری فارس، امیرحسین عبادیان دهکردی ضمن اعلام این خبر اظهار داشت:این اثر بر پایه یکی از مشهور ترین سخنان حضرت امام حسین(علیه السلام) که منابع مختلف ـ با تفاوت هایی در جزییات ـ آن را نقل کرده اند، تولید شده است.

وی افزود:  ایشان فرموده اند«یا شیعه آل سفیان ان لَم یَکُن لَکُم دینٌ و کُنتُم لاتَخافونَ المَعادَ فَکونوا اَحراراً فِی دُنیاکُم» (ای پیروان آل سفیان! اگر شما دین ندارید و از روز قیامت نمی ترسید، پس [لااقل] در زندگی خود آزاده باشید).

کارشناس مسوول هنرهای تجسمی حوزه هنری فارس ادامه داد: این سخن هم در منابع تاریخی شیعه و هم در منابع اهل سنّت ذکر شده است که مرحوم مجلسی در جلد چهل و پنجم «بحارالانوار» به بخشی از این منابع اشاره کرده است.

وی گفت: معنای سخن امام(علیه السلام) این است که ای مردم اگر بندگی خدارا نپذیرفته اید و جهان پس از مرگ برای شما باور پذیر نیست و زندگی را در همین چند صباح دنیا تعریف می کنید، لااقل ارزش های انسانی را زیر پا نگذارید و به حجت های باطنی که از عقل و فطرت سرچشمه می گیرد پایبند باشید.

عبادیان در تشریح ویژگی های این اثر اظهار داشت : این پوستر تایپوگرافی که بر پایه خط ثلث طراحی شده است یادآور مرغ بسم الله هایی است که هنرمندان از دیرباز برای بیان صفات جمالیه و جلالیه خداوند از خط ثلث جلی استفاده می کردند تا جنبه های محتوایی آن را بیان کنند.

وی تصریح کرد: می‌توان گفت نگاهی استعاری، نمادین و تشبیهی دین و عرفان ایرانی به پرنده و موجود بالدار به‌عنوان روح انسان پاک‌نهاد و یا موجودی از سوی خدا می باشد، تنها حیوانی که اجازه‌ی نقش شدن بر جلد قرآن‌ها را یافت.

کارشناس مسوول هنرهای تجسمی حوزه هنری فارس ادامه داد: در این میان پرنده (کبوتر) در این پوستر می تواند نمادی از معصومیت و مظلومیت باشد که در همجواری با رنگ قرمز مفاهیم آزادگی و شهادت را نمایان می سازد.

وی در پایان اظهار داشت: نگاه ما پرهیز از کارهای تقویمی در مناسبت هاست و امیدواریم در مناسبت های آتی نیز بتوانیم آثار هنری و فاخر متناسب با ارزش های فرهنگی این ایام تولید کنیم.

شایان ذکر است این اثر به مناسبت ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان جهان و توسط امیرحسین عبادیان دهکردی در واحد هنرهای تجسمی  حوزه هنری فارس تولید شده است.

ارسال نظر