رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس در دیدار اهالی هنر هفتم:

با چهار صندلی و یک زیرزمین نمی توان سینما ساخت!

با چهار صندلی و یک زیرزمین  نمی توان سینما ساخت!
رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس در دیداری صمیمانه با اهالی فیلم و سینمای شیراز گفت: نیاید روزی که هنر منزلتی و هنرمند شانی نداشته باشد.
شنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۱
کد خبر :  ۲۰۹۱۴

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس محمد کرم اللهی که در نشست عصر فیلمسازان با عنوان نشست صمیمانه با اهالی هنر هفتم  سخن می گفت اظهار داشت: اگر هنرمند قدر نبیند رفته رفته منزوی می شود و این انزوا سبب محروم شدن جامعه از او می شود.

وی افزود: محروم شدن جامعه از هنرمند به معنای محروم شدن از نیروی مولد فرهنگ ساز است چرا که فرهنگ رودخانه ای همیشه پویا و در جریان است که اگر جریان فرهنگی  راکد شود، جامعه به رکود کشیده خواهد شد.

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس با اشاره به لزوم همدلی هنرمندان استان گفت: همگرایی بین هنرمندان فیلمساز استان یک ضرورت است و هرکس در موقعیت خود بایستی به این ضرورت توجه کرده و همدیگر را تقویت کنند.

وی با اشاره به اینکه با تقویت یکدیگر می توان به سمت حرفه ای شدن حرکت کرد گفت: اگر بخواهیم فیلم بسازیم نیازمند یک تیم حرفه ای هستیم حال آنکه ما در شیراز یک تیم حرفه ای کامل نداریم

کرم اللهی افزود: تیم حرفه ای یعنی تیمی که  همه اجزای آن حرفه ای باشند. به همین دلیل است که معتقدم تیم حرفه ای نداریم مثلا ما مدیر تهیه حرفه ای نداریم و نداشتن این تخصص ها سبب لطمه خوردن جریان هنری استان می شود.

وی گفت: از سوی دیگر ما افق دید نداریم و حاصل این معضلات این می شود که به جای فیلم بلند  سراغ ساختن انبوهی کار خورد و متوسط می رویم و نتیجه این مساله مهاجرت فیلمسازان ما به تهران است.

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس با اشاره به وضعیت سینماها گفت: ما قطعا از توسعه سالن های نمایش و ساخت سالن های جدید استقبال می کنیم اما نمی توان با چهار صندلی و یک زیرزمین سینما ساخت این سینما نیست.

این مدیر فرهنگی افزود: سینما استاندارد های خاص خود را دارد و این سالن های زیرزمینی قدرت فرهنگ سازی ندارد. در واقع این نوع نگرش به ساخت سینما در امتداد نگاه  خوردبینانه ای است که سینما را با این وضعیت نامطلوب درگیر کرده است.

کرم اللهی در تشریح این نگاه خوردبینانه گفت: نگاه حقیر سبب می شود که فیلمساز ما به جای ساخت کار بزرگ سراغ انبوهی کار کوچک و متوسط برود همین روند در جشنواره های سینمایی استان نیز دیده می شود.

وی اظهار داشت: به جای یک یا دو جشنواره بزرگ و تاثیرگذار با هفت هشت جشنواره کوچک رو به رو هستیم که گرچه برای همه آنها زحمت کشیده می شود و هنرمندانی با صداقت و جدیت مشغول به فعالیت در آنها هستند اما فاقد تاثیرگذاری یک جشنواره بزرگ و موثر هستند.

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس گفت: نتیجه این نگاه سینمای زیرزمینی ساختن است حال آنکه ما باید در همه زمینه ها و در ابتدا در عرصه آفرینش اثر هنری ضرورت های خاص و اهداف ، اولویت و محورهای ساخت را بشناسیم.

وی اظهار داشت: یکی از مهمترین مواردی که باید مد نظر گرفته شود جریان سازی در عرصه هنر است. باید اتفاق بیفتد و تداوم لازمه ی این اتفاق است . ما انتظاری از برگشت سرمایه نداریم اما انتظار داریم که با کارهای حرفه ای و اثرگذار جریان سازی کنیم

کرم اللهی گفت: البته منظور ما از این حرف بی توجهی به اقتصاد هنر نیست بلکه هدف تبیین اهمیت جریان سازی است. ضمن آنکه یکی از مهمترین راهکارهای جریان سازی در عرصه هنر، توجه جدی به مساله نقد و نقادی و آینه گی در عرصه هنر است.

وی افزود: نقد لازمه ی پیشرفت هنرمند در آینده است.نقد آینه و ملزوم هنرمند است و همانگونه که در دیدارهایم با سایرهنرمندان از رشته های مختلف عرض کرده ام آینه گی و نقد و انتقاد از ضرورت ها و نیازها و البته ضعف ها و معضلات جریان هنر استان است.

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس در پایان اظهار داشت: شناسایی هنرمندان فارس از جمله مواردی است که باید در دستور کار قرار بگیرد تا بتوان برای هنرمندان همه مناطق استان برنامه ریزی کرد. علاوه بر آن ان شاءالله و به یاری خداوند تبارک و تعالی  اکران فیلمهای کوتاه هنرمندان فارس در یکی از سینماهای شیراز که زیر نظر حوزه هنری است را نیز  انجام خواهیم داد.

در ادامه این نشست و پس از پرسش و پاسخ هنرمندان با رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس از مجموعه آرشیو بزرگ خانه مستند حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس اهدایی دکتر احمد ضابطی حهرمی با حضور رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز  و رییس و قائم مقام حوزه هنری فارس رونمایی به عمل آمد.

شایان ذکر است "عصر فیلمسازان" با عنوان "نشست صمیمانه با اهالی هنر هفتم" به میزبانی واحد هنرهای تصویری حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس در تالار اندیشه این حوزه برگزار شد.

ارسال نظر