در ادامه هفته فرهنگی هنری اشراق در سرزمین سبز صدرا برگزار شد:

طنین دلسروده های پارسی در تجلیل از مدافعان آفتاب

طنین دلسروده های پارسی در تجلیل از مدافعان آفتاب
همایش بزرگ ادبی "مدافعان آفتاب و وحدت اسلامی" و تجلیل از خانواده ی سردار شهید حاج عبدالله اسکندری با حضور هنرمندان خانواده شهدا و جمعی از علاقه مندان شعر آیینی و ارزشی در مجتمع سرزمین سبز صدرا برگزار شد.
چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۶
کد خبر :  ۲۱۰۶۳

به گزارش ستاد خبری هفته فرهنگی هنری اشراق در این نشست علاوه بر شعرخوانی شاعران برگزیده ملی و استانی سخنرانان در تکریم هفه وحدت و تجلیل از مقام شامخ شهدای مدافع حریم و حرم حضرات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام سخن گفتند.

 

* کرم اللهی:مدافعان حرم با جان خویش وحدت اسلامی را تبیین کردند

 محمد کرم اللهی رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس در این نشست با اشاره به اهمیت مفاهیم دفاع از حریم و حرم حضرات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و وحدت اسلامی تاکید کرد: مدافعان حرم جان خویش را بر کف نهاده اند تا مفهوم وحدت اسلامی را تبیین کنند.

وی افزود: حضور خانواده هایی از جامعه مدافعین حرم فاطمیون در این مجلس بار دیگر ثابت می کند که دفاع از اندیشه و عقیده فراتر از خط کشی های معمول اعم از نژاد و مرز و جغرافیاست و مدافعان حرم اعم از حیدریون و فاطمیون و شهدای آنها این امر را با خون سرخ خویش اثبات کردند.

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس گفت: شهدا نیاز به بزرگداشت ندارند. شهید و شهادت نیازمند تجلیل و یادمان و نکوداشت نیست بلکه این ماییم که به شهیدان و یاد و حضور آنان نیاز داریم تا خویش را در آیینه یاد آنان ببینیم

وی گفت: اگر به درستی و با درک معرفت و جایگاه ارزنده و متعالی و والای شهیدان و نگرشی زیبا به مفهوم مقدس شهادت بنگریم می بینیم که امشب نیز ما برای شهیدان برنامه نگرفته و کسی را دعوت نکرده ایم بلکه این شهدا هستند که همه ما را دعوت کرده اند.

کرم اللهی گفت: ایران تابلوی یکدست و زیبایی از همه قومیت هاست و مذاهب مختلفی در آن وجود دارند هفته وحدت نیز فرصت بزرگ و ارزنده ای است تا بتوانیم این همدلی را تقویت کنیم. خصوصا مسلمانان که مشترکات مذاهب مختلفشان فراتر از اختلافاتشان است.

وی با اشاره به اهمیت مفهوم وحدت و نقش آن در جهان امروز گفت: فراتر از مرز نیست مساله همین است. در جهان سلام تفکرات تکفیری و سلفی با وحدت مشکل داشته و با آن مخالف هستند. داعش و گروه هایی مانند که دشمن مدافعین حرم هستند دشمنان وحدت نیز هستند.

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی با تقدیر از نقش و جایگاه امام جمعه شهر صدرا گفت: حضور شخصیتی ادیب و صاحب قلم در شهر صدرا به عنوان شهری نوبنیاد می تواند زمینه ساز رشد و توسعه فرهنگی این شهر و کمک به فرهنگ عمومی شیراز شود.

وی از همراهی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در برپایی هفته فرهنگی عنری اشراق ویژه طلاب و فضلای هنرمند حوزه های علمیه سراسر کشور قدردانی کرد و گفت: همراهی و همدلی این عزیزان و حضور جمعی از هنرمندان و صاحب نظران حوزه های علمیه که بخشی از این عزیزان در این نشست که بخشی از برنامه های این هفته است شعرخوانی دارند قابل تقدیر است.

کرم اللهی به همراهی رسانه ها در انعکاس این رویداد اشاره کرد و گفت: همراهی بی دریغ مدیرکل و همکاران پرتلاش صداو سیمای مرکز فارس در  انعکاس این هفته بی نظیر بود. علاوه بر آن خبرنگاران و همکاران رسانه های نوشتاری روزنامه ها و خبرگزاری ها نیز همدلانه ما را یاری کردند.

 

* امام جمعه صدرا: باید درباره جوانهایی که افتخار ایران اسلامی هستند اثر هنری تولید شود

در بخش دیگری از این نشست حجت الاسلام والمسلمین حسین نژادیان امام جمعه شهر صدرا با اشاره به اهمیت شعر و ادب در جامعه امروز گفت: مقام معظم رهبری شعر را یک ثروت ملّی و شاعران را فاخر ترین سرمایه های یک کشور می دانند.

وی افزود: : شاعران بلند آوازه و ماندگاری مانند سعدی ، حافظ، مولوی ، عطار نیشابوری ، فردوسی ، صائب تبریزی،اقبال لاهوری ، جامی و پروین اعتصامی دارای آموزه های وحیانی و روایی از حوزه های علمیه بودند که شهرتی جهانی یافته و در عرصه های تعلیم و تربیت ، دین و اخلاق و عرفان و مسائل اجتماعی اشعار بسیار نغز و اثر گذاری از خود به یادگار گذاشتند.

امام جمعه صدرا گفت: هنرمندان فرهیختۀ خدا باور و با بینش توحیدی ، به خوبی می دانند: پیامبران الهی ، امامان معصوم (ع) و علمای راستین ، در طول تاریخ از هنر های خدا دادی مانند رهبری و هدایت جامعه ، در مبارزه با مثلث شوم و شیطانیِ زور و زر و تزویر برخوردار بودند

وی افزود:  اگر تلاش و همّت آنها نبود ، هیچ اثری از عدالت و دین باوری وجود نداشت . خیل عظیم تمام کسانی که در میدان جنگ بین حق و باطل با شیطان صفتان جهاد نمودند و به صف رزمندگانِ شهید یا مجروح یا آزاده پیوستند ، هنرمندان واقعی به حساب می آیند .

حجت الاسلام والمسلمین حسین نژادیان اظهار داشت:  واژه ها مانند آدمیان از مرگ و زندگی برخوردارند بعد از انقلاب اسلامی ایران و دفاع مقدس برخی واژه ها مانند سلطنت ، شاه و شاهنشاه ، خان ، آجان و ژاندارمری و شهربانی و پاسبان ، پهلوی ، ولیعهد ، شهبانو و ساواک مردند و واژه هایی مانند انقلاب ، آزادی ، جمهوری اسلامی ،جهاد ، ایثار ، شهادت ، جبهه ، سنگر ، رهبر ، امام ، بسیج ، سپاه ، پاسدار ، جانباز ، آزاده ، مستضعف ، مستکبر ، طاغوت  و... متولد گردید .

 وی گفت: این واژگان نو ظهور و انقلابی در آثار هنری نمود پیدا کرد و در اشعار ، فیلم و سریال ، رمان و خاطره نویسی ، نقاشی و ... جلوه گر شد . امّا امان از تهاجم و شبیخون و ناتوی فرهنگی سنگین و بی امان دشمنان دین و انقلاب که با فناوری های پیشرفته ارزشهای عالی و والای ما را هدف گرفتند .

امام جمعه صدرا افزود: با تأسف و تعجب عده ای در داخل دچار دین فروشی و وطن فروشی گردیدند و در عرصه های فرهنگ ، هنر ، سیاست و اقتصاد همیشه و همه جا چشم به دستان دشمن فریبکار و کینه توز دوخته اند .

وی گفت: واقعاً مایۀ تأسف است که برخی هنرمندان ما در خمیر مایۀ آثار هنری شان همواره از فرهنگ های بیگانه و بعضاً لائیک و سکولار، استفاده می کنند و زنان و دختران با حجاب و عفاف را در فیلم و سریالها به عنوان افراد عقب افتاده و آسیب پذیر و مشکل دار معرفی می کنند .

حجت الاسلام والمسلمین حسین نژادیان بیان داشت : متأسفانه مدتهاست ما شاهد ساخت و نمایش فیلم و سریالهایی هستیم که مرتب افکار منفی ، یأس و نومیدی و شکست و سیاه نمایی جامعه را به نمایش می گذارند .

وی افزود: این درحالی است که باید دربارۀ جوانهای فرهیخته ، غیرتمند ، انقلابی که در این سالهای پر تلاطم انقلاب توانسته اند مایۀ افتخار ملّت و ایران اسلامی شوند ، و علی رغم تمام تهدید ها و تحریم ها و ترور ها و تحمیل جنگ و بحران توانسته اند حتی در عرصه های فرا منطقه ای نقش آفرین باشند ، شعر ، فیلم و سریال ، نمایشنامه و داستان و خاطره تولید شود .

وی در پایان خاطر نشان کرد : شعر و شُعار های دوران انقلاب و دفاع مقدّس بسیار شور آفرین و اثر بخش و ماندگار است .ما باید با انواع هنر نمایی ها مانند : شعر ، خطابه ، قرائت قرآن و گفتن اذان و نویسندگی ، تئاتر و سینما ، نقاشی و هنر های تجسمی ، آواز و سرود و مداحی و ... نسل جدید انقلاب را با ارزشهای دین و انقلاب ، ایثار و شهادت و آرمانگرایی اسلام ناب محمّدی(ص)  آشنا کنیم و آنها را در مقابل سیل و هجوم بی امان تهاجم فرهنگی مصون و بیمه نماییم .

 

* تجلیل از خانواده سردار عاشورایی مدافع حرم شهید اسکندری

شهردار شهر صدرا نیز باابراز خرسندی از برپایی این همایش گفت: صدرا شهری نوبنیاد است و برگزاری چنین برنامه هایی می تواند زمینه ساز رشد و ارتقای سطح فرهنگی شهر و تعالی فرهنگ عمومی این منطقه شود.

مهندس ملک زاده گفت: از مدتها قبل در پی برگزاری شب شعری برای مدافعان حرم بودیم چرا که این امر را مساله ای مهم می دانستیم. به همین دلیل با حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس هماهنگی کردیم تا مقدمات این نشست فراهم شود.

وی افزود: خوشبختانه این اتفاق مصادف شد با برگزاری هفته فرهنگی هنری اشراق که رویدادی ویژه طلاب و فضلای هنرمند حوزه های علمیه سراسر کشور بود. خوشبختانه این تقارن ما را به مراسم امشب رساند تا چنین همایش ادبی باشکوهی داشته باشیم.

سرهنگ یاری از مدافعین حرم نیز در این نشست با اشاره به جلوه هایی از حماسه شهدای مدافع حرم گفت: این شهدا هر کدام به خودی خود یک حماسه هستند و باید به آنها و حضور و دلاوری هایشان در دفاع از حریم حرمت اهل بیت افتخار کرد.

وی گفت: امروز با توکل به خدا و به حرمت خون شهدای مدافع حرم و شهدای فاطمیون اندیشه ولایت فقیه نیرومندتر از همیشه پرچم حق خواهی و عدالت طلبی را برافراشته است تا ان شاءالله توسط رهبر و مقتدایمان این پرچم تحویل مولا و صاحب عصر و زمان شود.

در این برنامه که جمع کثیری از خانواده شهدا روحانیون و ائمه جمعه مقامات استانیو مردم ادب دوست شیراز و شهر صدرا در آن حضور داشتند از مقام سردار شهید حاج عبدالله اسکندری سردار عاشورایی مدافع حرم شیراز تجلیل به عمل آمد.

همچنین در این مراسم جمعی از شاعران برگزیده ملی و استانی اشعاری را در به مناسبت میلاد حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و ولادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام و هفته وحدت و همچنین دلسروده هایی برای شهیدان و مدافعان حرم قرائت کردند.

ارسال نظر