همایش استعدادهای ادبی هنری طرح نخبه پروری برگزار شد

طلوع هنرجوان به افق حوزه هنری فارس

طلوع هنرجوان به افق حوزه هنری فارس
همایش استعدادهای ادبی هنری طرح نخبه پروری در حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس برگزار شد.
شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲
کد خبر :  ۲۱۶۲۳

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس در این همایش که با حضور نوجوانان برگزیده طرح شهاب و اولیای آنان برگزار شد، خانواده های برگزیده با روند حمایت از این استعدادها آشنا شدند.

 

* دکتر فخارزاده: حوزه هنری امن ترین و سالم ترین محیط است

 دکتر علیرضا فخارزاده معاون بنیاد ملی نخبگان استان فارس گفت:از گذشته تاکنون با حوزه هنری و فعالیت های آن آشنا بوده ایم. حوزه هنری در عرصه هایی مثل ساخت فیلم نقش اساسی داشته است.

وی افزود: این مرکزدر حوزه ادبیات یکی از بارزترین نقش ها را در دهه های اخیر ایفا کرده و در سایر رشته های هنری نیز درخشش داشته است. حوزه هنری فارس نیز همواره در استان ما به فعالیت مشغول بوده است اما دوره ی اخیر فعالیت های این مرکز خصوصا با حضور در ساختمان جدید و در این دوره مدیریتی منشا فعالیت های مهمی بوده است.

معاون بنیاد ملی نخبگان فارس گفت: محیط اینجا بسیار محیط سالم و امنی است و تقریبا می توان گفت امن ترین محیط است. در این فضا می توان با خیال راحت گل های خویش را به دست متخصصان امر دهیم تا آنها را پرورش دهند.

دکتر فخارزاده اظهار داشت: افرادی که با عزیزان شما کار می کنند افراد مشخص با کارنامه حرفه ای مشخص هستندو نظارت جدی نیز روی آنها صورت می گیرد.به عبارتی شما با افرادی شناسنامه دار و شناخته شده در عرصه ادب و هنر روبه رو هستید.

وی گفت:مجموعه در این زمینه مشتاق بوده است و قبل از اعلام ما خودشان به امر پرورش استعدادها مشغول بوده اند. این مجموعه از قبل در این زمینه فعال بوده و حال قرار است به استعدادهای جوانی که فرزندان شما هستند نیز این خدمات را به صورت ویژه ارائه دهند.

معاون بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: حوزه هنری برای پرورش استعدادها و جریان سازی برنامه مشخص دارد و این کار را تحت عنوان در آستانه فردا انجام می دهد. از این نظر ان شاءالله کار با مجموعه حوزه هنری می تواند ما را بهتر و سریعتر به مقصود برساند.

وی در پایان سخنان خویش اظهار داشت: صحنه هنر به پویایی نیاز دارد و این پویای را می توان در حوزه هنری فارس به وضوح دید. این مجموعه توانمندی برگزاری رویدادهای بین المللی را نیز دارد از جمله رویدادهایی که اخیرا برای جوانان جهان اسلام برگزار شد یا جشنواره بین المللی شعر که پیش رو دارند.

 

*کرم اللهی: بنیاد نخبگان در استان فارس نامی بامسماست

در ادامه این نشست محمد کرم اللهی رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس، همایش استعدادهای ادبی هنری طرح نخبه پروری دانست و اظهار داشت: همه عزیزانی که در این مجموعه فعالیت می کنند نخبه کار خویش هستند. حضور این عزیزان که بهترین ها هستند سبب شده که بهترین ها را برای حضور در برنامه های خویش انتخاب کنند.

وی افزود: حوزه هنری استان فارس مسوولیت شناسایی و پرورش استعدادها و تولید آثار فاخر هنری را برعهده دارند. بخش اعظمی از تولیدات هنری کشور برعهده حوزه هنری است و نتیجه فعالیتی است که حوزه هنری در سطح کشور انجام می دهد

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس گفت: ساخت فیلم های سینمایی اجرای تئاترهای فاخر، تولید و آفرینش تابلوهای هنری و تولید آثارهنری ویژه در تمام رشته های هنری در حوزه هنری صورت می گیرد همچنانکه محل معرفی چهره ها و استعدادهای نوظهور این هنرها نیز حوزه هنری است.

وی افزود: حوزه هنری در دو حیطه آفرینش های ادبی و افرینش های هنری به فعالیت مشغول است آفرینش های ادبی شامل شعر داستان و نقد ادبی است که در سه حیطه کودک و نوجوان،جوان و بزرگسال دنبال می شود.

 کرم اللهی تصریح کرد: به اینها باید طنز را نیز بیفزاییم و بدانیم که اصلی ترین تشکل حرفه ای قوام یافته عرصه طنز در سطح کشور  دفتر طنز حوزه هنری است و اکثر چهره های مطرح طنز در سال های اخیر و کسنی که در رسانه چهره شده اند از این مجموعه قد کشیده و سر برآورده اند.

وی اظهار داشت: در حوزه ادبیات پرمخاطب ترین کتاب های ادبی دهه های اخیر در حوزه هنری کشور تولید شده اند. دو انتشارات سوره مهر و امیرکبیر جایگاه ویژه ای را برای مولفین و مصنفین در کشور ایجاد کرده است.

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس گفت: در بخش تجسمی 9 رشته هنری دنبال می شود.نگارگری نقاشی نقاشیخط خوشنویسی با تمام گرایش ها و رشته های آن، حجم و معماری و ... از جمله این رشته ها هستند

وی گفت: در حوزه فیلمسازی همه ساله بخشی از بهترین فیلم ها را می توان از مجموعه سوره دنبال کرد. نیمی از سینماهای کشور در اختیار حوزه هنری است. هم در حوزه ساخت فیلم و هم در حوزه توزیع و پخش فیلم فعال است. در عرصه استعدادها و ساخت فیلم نیز جشنواره بین المللی فیلم رویش را به صورت سالانه دنبال می کند که در منطقه به جایگاه ویه ای دست یافته است. علاوه بر این رویداد، جشنواره بین المللی شعر انقلاب و داستان انقلاب نیز وجود داردکه جشنواره شعر به زودی در شیراز برگزار خواهد شد.

کرم اللهی تصریح کرد: ما باید زمینه توانمندی خود را بشناسیم. مثلا ما در زمینه انیمیشن توانمندی داریم.فارس با فاصله بسیار زیادی از همه کشور پیش است و بهترین های جهان را در فارس داریم. حداقل 5 چهره جهانی در عرصه کاریکاتور در فارس داریم. در عرصه نگارگری نیز سرآمد دوره خویش هستند. فارس در عرصه خوشنویسی نسخ و ثلث قرآنی و چلیپا جایگاه بلندی دارد.

وی گفت: فارس قله های بلندی را در خویش جاداده است. در شعر و ادبیات یکی از سه پایه اصلی شعر و داستان امروز هستیم.در حوزه نقد و پژوهش ادبی چهره هایی مثل استاد عبدالعلی دستغیب یا دکتر کاووس حسن لی سرآمدند. شما باید ایت توانمندی ها را بشناسید. در استانی زندگی می کنید که آغازگر 5 مکتب هنری است مکاتب معماری خوشنویسی نگارگری آوازی و ادبی سرآمدند و شما باید اینها را بشناسید.

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس گفت: در حوزه هنری نیز نخبگان هر رشته حضور دارند و آن را تولیت می کنندانتخاب استاد و اخلاق و دین برای م مهم است. ما آموزش عام و اوقات فراغت پرکن نداریم. ما استعدادها را پیدا می کنیم و همتمان را صرف آموزش آنها می کنیم. درس دوستان را نیز فدای هنر نمی کنیم و تلاش می کنیم این دو مورد به صورت توامان پیگیری شود.

 

*برپایی کارگاه های تخصصی

در ادامه این نشست اولیای نوجوانان از بخش های مختلف حوزه هنری دیدن کردند. در ادامه اولیا در کارگروه آموزشی با حضور محمدکرم اللهی رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس و فاطمه کرم اللهی مسوول طرح و برنامه این مرکز حضور یافتند.

همچنین نوجوانان برگزیده در حیطه هوش کلامی در کارگاهی با حضور احد ده بزرگی و هاشم کرونی، برگزیدگان هوش هنری در کارگاهی با حضور بیژن کیا و برگزیدگان هوش فضایی در کارگاهی با هدایت مهندس مهدی پارسایی حضور یافتند.

شایان ذکر است این طرح از جانب بنیاد نخبگان مجمع خیرین نخبه پرور و حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس پشتیبانی و هدایت می شود.

 

ارسال نظر