رییس و معاونین حوزه هنری استان از موزه فرهنگ فارس دیدار کردند

تماشای جلال و شکوه هنر پارس در گنجینه فرهنگ فارس

تماشای جلال و شکوه هنر پارس در گنجینه فرهنگ فارس
رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس از موزه فرهنگ فارس دیدار کرد. به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس، محمد کرم اللهی رییس حوزه هنری فارس همراه با جمعی از معاونین و مدیران این مجموعه از موزه فرهنگ فارس دیدار کرد.
دوشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰
کد خبر :  ۲۶۵۶۲

بازدید از این موزه که در مجموعه سازمان اسناد و کتابخانه ملی فارس قرار دارد در معیت دکتر کورش کمالی سروستانی رییس این سازمان صورت گرفت و حاضران گنجینه هنری موجود در این مجموعه را تماشا کردند.

در بخشی از معرفی این موزه به نقل از دکتر کورش کمالی سروستانی آمده است:

موزه فرهنگ فارس تجلی بخشی از آثار هنرمندان بزرگ فارس در زمینه کتابت، خوشنویسی و نقاشی است. آثار این موزه که همگی متعلق به گنجینه سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس است، در برگیرنده قلمدان‌های نفیس دوره‌های زندیه و قاجاریه است. جنگ ادبی به خط و انتخاب ملاصدرا و آثار کتابت و تذهیب و خوشنویسی برآمده از خامه هنرمندانه فتحعلی‌خان حجاب شیرازی، وصال شیرازی، احمد نی‌ریزی، لطفعلی شیرازی، محمود مذهب شیرازی، تابلو نقاشی از کمال‌الملک و نیز اسناد و فرمان‌های تاریخی فارسی بخشی از آثار این موزه است.

کمالی همچنین گفت: نسخ قرآن این موزه دارای ویژگی‌های مکتب شیراز در قرآن‌نگاری و قرآن‌آرایی است. از قرن چهارم هجری با آفرینش و پیشنهاد «رسم‌الخط نوین» ابن‌مقله بیضاوی، خطاط فارسی، دوران تازه‌ای در قرآن‌نگاری جهان اسلام آغاز شد؛ دورانی که با خلق آثار ارزشمند ابن‌بواب، یاقوت مستعصمی و ابراهیم سلطان تداوم یافت. مکتب قرآن‌نگاری فارس و شیراز در هیچ زمانی از تلاش عاشقانه و عابدانه نگارگران و خطاطان قرآن آرا، خالی نبوده و این مکتب با حضور احمد نی‌ریزی، بزرگ‌ترین استاد خط نسخ، جلوه‌ای دیگر یافت و با آثار خاندان فرهنگور ارسنجانی و وصال تداوم یافت که بخشی از این آثار در موزه فرهنگ فارس نگهداری می‌شود.

ارسال نظر