دبیر علمی سمینار هنر اسلامی، چالش ها و خوانش ها عنوان کرد:

ضرورت بازتعریف هنر اسلامی در چهل سالگی انقلاب اسلامی

ضرورت بازتعریف هنر اسلامی در چهل سالگی انقلاب اسلامی
دبیر علمی سمینار هنر اسلامی، چالش ها و خوانش ها تاکید کرد حوزه هنری فارس در نظر دارد با برگزاری این برنامه ها فضای گفتمانی تازه ای در شیراز به وجود آورد.
سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۷
کد خبر :  ۲۹۴۵۶

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس، مهندس مهدی پارسایی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: با گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی امروز بیش از هر زمانی ضرورت بازتعریف هنر اسلامی احساس می شود.

وی افزود: با توجه به این ضرورت و از آنجا که تاکنون عزمی جدی برای این اتفاق مشاهده نشده به نظر می رسد بازخوانی انتقادی آراء و نظریه های موجود در باب هنر اسلامی می تواند نقطه آغازی برای این حرکت علمی باشد.

دبیر علمی نخستین سمینار هنر اسلامی چالش ها و خوانش ها تصریح کرد: نگاهی به پیشینه شیراز در تاریخ اندیشه ورزی ایران زمین از یکسو و توجه به ظرفیت متعالی دانشگاه شیراز به عنوان نهاد مدرن اندیشه ورزی از دیگر سو شرایط ویژه ای را در حوزه اندیشه گانی فارس نشان می دهد.

وی ادامه داد: بر این اساس می توان گفت نظرگاه پژوهشگران فارسی به هنر اسلامی نگره ای تاریخ محور است و هنر اسلامی را در بستر تاریخ هنر مورد مداقه قرار می دهند.

مهندس پارسایی گفت: از منظری دیگر حوزه هنری در فارس به مثابه پایگاه اندیشه ورزی هنر اسلامی در عصر انقلاب اسلامی داعیه ای دیگرگونه دارد و هنر اسلامی را به مثابه هویتی جاری در جان جامعه و هنرمندان معاصر می بیند.

وی افزود: در این میان نهادی تحت عنوان مدرسه اسلامی هنر به عنوان مرکزی آکادمیک که از دل حوزه علمیه برخاسته و متخصصان دین پژوه و هنرشناس را گرد هم آورده راهی سوم برگزیده و خوانش حکمی از هنر اسلامی را به مخاطب پیشنهاد داده اند.

 دبیر علمی نخستین سمینار هنر اسلامی چالش ها و خوانش ها گفت: ایجاد گفتمان انتقادی میان این سه نگره را می توان اصلی ترین هدف ما از برگزاری این سمینار عنوان کرد و امیدواریم با تداوم این سلسله نشست ها این گفتمان نیز به جریان تبدیل شود.

وی در تشریح محتوای این سمینار اظهار داشت:  روز پنجشنبه 12 مهرماه ازساعت 9:30 پنل اول این برنامه با عنوان حضور هنرهای سنتی در زندگی انسان معاصر و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر سیدمحمدحسین نواب آغاز خواهد شد.

مهندس پارسایی گفت: پنل دوم این برنامه با سخنرانی حجت السلام والمسلمین دکتر مهدی حمیدی پارسا به موضوع تحلیل عناصر کاربردی نگارگری ایرانی بر بنیاد مکالمه گرایی باختین اختصاص یافته و در این باره بحث و تبادل نظر خواهد شد.

وی در تشریح برنامه های سومین پنل اظهار داشت: این بخش به موضوع احیای هنرهای سنتی موانع و محدودیت ها اختصاص دارد و سخنران آن نیز حجت السلام والمسلمین دکتر فریدالدین فریدعصر خواهد بود.

 دبیر علمی نخستین سمینار هنر اسلامی چالش ها و خوانش ها در پایان اظهار داشت: امید است این برنامه تداوم یابد و در آینده نزدیک شاهد ادامه گفتمان در قم و مدرسه اسلامی هنر و نشست های علمی بعدی در شیراز باشیم.

شایان ذکر است علاقه مندان جهت شرکت در این برنامه ها می توانند روز پنجشنبه هفته جاری در ساعت های اعلام شده به نشانی انتهای بلوار رحمت پشت باغ جنت انتهای بلوار فراشبندی جنب موسسه فرهنگی ورزشی ایثار حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس مراجعه نمایند.

ارسال نظر