رییس حوزه هنری فارس در آیین گشایش سمینار هنر اسلامی عنوان کرد:

شیراز قوه زایشگری فرهنگی هنری ایران زمین و فارسی زبانان جهان بوده و هست

شیراز قوه زایشگری فرهنگی هنری ایران زمین و فارسی زبانان جهان بوده و هست
نشست پژوهشی هنر اسلامی با عنوان «خوانش ها و چالش ها» با حضور صاحب نظران و اندیشمندان در حوزه هنری فارس آغاز بکار کرد.
پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹
کد خبر :  ۲۹۴۸۰

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری فارس رییس حوزه هنری فارس در فراز نخست این سمینار به صاحب نظران و صاحبان اندیشه یادآوری کرد: شیراز در حوزه فرهنگی، هنری و دینی مستعد هرگونه مباحثی با رویکرد کاوشگرانه است.

محمد کرم الهی با بیان اینکه فضای استان فارس این ظرفیت و توانمندی را در خود داشته که رستنگاه قله های عظیم فرهنگی و هنری کشور باشد، افزود: این خطه قوه زایشگری فرهنگی هنری ایران زمین و فارسی زبانان جهان بوده و در اطلس فرهنگی هنری نه به معنای جغرافیایی ایران، منطقه فارس و فارسی زبانان با پایتختی فرهنگی هنری ایران به واسطه اثرگذاری اش میزان تاثیر و تاثری که بر این حوزه ها گذاشته مبنا قرار گرفته است.

وی افزود: از این منظر بسیار با مسما است که در مباحث نظری هم فارس در حوزه های فرهنگی و هنری و دینی در کشور قرار گیرد.

کرم الهی با بیان اینکه کرسی بحث ملاصدرا در مدرسه خان و کرسی تدریس سعدی شیرازی در شیراز و وعظ، پند، اندرز، شعر و عرفان حافظ شیرازی، نمونه این موضوع است، افزود: در تمام زنجیره فرهنگ و هنر ایران از شیخ روزبهان تا همین اواخر با حمیدی شیرازی جمله این را یادآوری می کنند که اینجا سرزمین حاصل خیز برای رشد قله های فرهنگی و هنری است.

رییس حوزه هنری فارس در ادامه گفت: از این منظر جای این مباحث در استان فارس به واسطه افراد مختلفی که با نگرش های متعدد کنار یکدیگر همزیستی و پیوسته با هم تبادل اندیشه داشتند، چه خوب که در حوزه های دینی هم ایجاد نظام مقدس جمهوری اسلامی نسبت خویش را با همه عرصه های مبتلا به ویژه در عرصه فرهنگ و هنر که رویکرد های متعدد و متکثر وجود دارد، مشخص کرد.

وی در عین حال تاکید کرد: طبیعی است حوزه دین در این ارتباط باید نقشی بسیار موثر در ایجاد رویه ها و چهارچوب ها و شرایطی داشته باشد که بتواند فضای آزاد و راحتی را برای پرواز اندیشه، قلم بر روی صفحه سفید کاغذ فراهم کند، بنابر این از این منظر حضور اندیشمندان بدین گونه ضروری است.

شایان ذکر استسمینار هنر اسلامی خوانش ها و چالش ها با حضور صاحبنظران و اندیشمندان مدرسه اسلامی هنر  در حال برگزاری است که در این زمینه نشست هایی با عنوان «حضور هنرهای سنتی در زندگی انسان معاصر» با سخنرانی دکتر سیدمحمدحسین نواب، «تحلیل عناصر کاربردی نگارگری ایرانی بر بنیاد مکالمه گرایی باختین» با سخنرانی دکتر مهدی حمیدی پارسا و «احیای هنرهای سنتی موانع و محدودیت ها» با سخنان دکتر فریدالدین فریدعصر برگزار می شود.

عکس : محمدحسن نیکوپور/مهرفارس

ارسال نظر