دکتر مرادی در آیین گشایش سمینار هفته پژوهش عنوان کرد:

دیگر شخصیت های مطرح استان را رها کردیم و فقط به سعدی و حافظ پرداختیم

دیگر شخصیت های مطرح استان را رها کردیم و فقط به سعدی و حافظ پرداختیم
آیین بزرگداشت هفته پژوهش و رونمایی از آثار خوشنویسی قرآنی خاندان ارسنجانی در حوزه هنری فارس برگزار شد.
چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۸
کد خبر :  ۳۴۵۹۸

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس به نقل از مهر فارس، همزمان با هفته گرامیداشت پژوهش، سمینار پژوهشی و سخنرانی چهره های برجسته فرهنگی استان با حضور کارشناسان و پژوهشگران فرهنگ و هنر فارس حول محور هنر خوشنویسی خاندان ارسنجانی در تالار اندیشه حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس برگزار شد.

دکتر محمد مرادی پژوهشگر و عضو هیئت علمی بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز بود که با موضوع ضرورت های پژوهشی در حوزه فرهنگ و هنر فارس سخنرانی کرد.

معاون فرهنگی دانشکده ادبیات دانشگاه شیراز، گزارشی از نقش دانشگاه در این حوزه ارایه کرد و گفت: پژوهش یا تحقیق در علوم انسانی ببه دنبال یافتن پاسخ هایی است که از دل تحقیق به دست می آید؛ پژوهش در هنر اهداف و چهارچوب هایی دارد که توجه به آن روشنگر بسیاری از مشکلات این حوزه است.

وی ادامه داد: خوشبختانه فارس از دیرباز مرکز هنر بوده اما متاسفانه در متون ما نقش پژوهش در هنر کمرنگ بوده است، البته رگه هایی از این امر در رساله های خوشنویسی وجود دارد و بحث هایی درباره اصول خوشنویسی مطرح شده است.

مرادی تاکید کرد: به عنوان قاضی بیضاوی از معماری مسجد نو شیراز نام برده است. البته در تذکره ها و مزارات هم این نشانه های تحقیقی دیده می شود که به معرفی هنرمندان می پردازند.

 

در سده اخیر تحت تاثیر شیوه پژوهش غربی تجاربی در هنر فارس داشتیم

 

وی به سفرنامه ها هم اشاره کرد و افزود: این آثار که حاصل سیر و سلوک سفرنامه نویسان است درباره هنر شیراز قضاوت کرده و از آن نام برده اند، اما در سده اخیر تحت تاثیر شیوه پژوهش غربی تجاربی در هنر فارس داشتیم و از دهه ۴۰ شمسی، دانشگاه شیراز به عنوان یکی از مراکز تحقیقاتی مطرح شده است.

وی در عین حال گفت: با دستیابی به درگاه ها و تارنماهای پژوهشی می توان مطالبی را در این باره پیدا کرد؛ همچنین بر اساس بررسی هایی که انجام شده، مقالات و رساله ها در حوزه ادبیات و هنر در دانشگاه شیراز مسیری را طی کرده اند که قابل تامل است.

مرادی با اشاره به نشانه ای از گسست بین جامعه دانشگاهی و فرهنگی در حوزه پژوهش هنر گفت: جامعه ادبی و هنری با پژوهش های دانشگاهی بیگانه است و از طرفی این پژوهش ها نیز در مسیر مورد نظر نیست.

معاون دانشکده زبان و ادبیات فارسی شیراز عنوان کرد: در این میان مجله هایی که در حوزه تخصصی فعالیت می کردند نیز  کم شده اند در کنار این ها دو مجله در دانشگاه شیراز منتشر می شود که یکی از آنان بیش از ۳۰۰ مقاله منتشر کرده که ۸۳ درصد مقاله ها به موضوع سعدی و حافظ اختصاص یافته است.

وی به کمبود مقالات در رابطه با فرهنگ و هنر فارس در نشریات دانشگاهی اشاره کرد و افزود: ۶۲۳مقاله درباره فعالیت های پژوهشی منتشر شده که ۲۳ مقاله آن درباره هنر فارس است.

 

کتاب های پژوهشی حوزه هنر بیشتر تحلیل محتواست

 

مرادی با این وجود تصریح کرد: از ۱۷۶ کتاب منتشر شده از سوی ۲۲ استاد حدود ۲۰ درصد درباره فارس است که بیشتر تحلیل محتواست و موضوعاتی در ارتباط  دانشگاه با جامعه هنری را نشان می دهند؛ هرچه استادان به سمت تولید کتاب رفتند بیشتر به استان خود نظر داشته اند و از میان ۱۵۲ رساله دکتری نیز ۲۲ مورد مربوط به فارس بوده است.

عضو هیئت علمی دانشکده زبان و ادبیات فارسی ادامه داد: به طور متوسط ۱۲ درصد دانشجویان خویش را به سمت این سوق داده اند که درباره فارس به تحقیق بپردازند.

وی با توجه به اینکه میزان این پژوهش ها در دانشکده هنر و معماری به ۲۶ درصد رسیده است افزود: از ۱۵ پایان نامه ۱۰ مورد درباره شیراز و فارس است.

مرادی با بیان اینکه آسیب هایی اساسی در پژوهش های ادبی وجود دارد که باعث اختلال در رابطه دانشجو و جامعه می شود، افزود: متاسفانه در بیشتر پژوهش ها شاهدیم که به سراغ سعدی و حافظ رفته اند،

وی افزود: گویا جز این دو کسی در فارس وجود نداشته که در موردش پژوهش شود. به عبارت دیگر پژوهش ها درباره دیگر شخصیت های مطرح استان را رها کردیم و فقط به سعدی و حافظ پرداختیم.

این پژوهشگر جامعه هنری با اشاره به مشکلات موجود در رابطه جامعه نهادهای فرهنگی و دانشگاه در عرصه پژوهش گفت: چرا نیازهای پژوهشی فارس از سوی نهادهای فرهنگی به دانشگاه ها سفارش داده نشده است؟

نویسنده کتاب «سیر غزل در فارس» گفت: هرچند که توانستیم در رشته های دیگر پژوهش را با صنعت عجین کنیم اما در حوزه های فرهنگ و هنر این جریان هنوز دیده نمی شود.

شایان ذکر است، این برنامه که به همت واحد پژوهش حوزه هنری طراحی شده با همراهی و همت مشترک نهادهای فرهنگی استان شامل دانشگاه شیراز، مرکز مدیریت حوزه علمیه فارس، انجمن خوشنویسان شعبه شیراز، مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان ، قطب علمی پژوهش های فرهنگی و ادبی، سازمان تبلیغات اسلامی و جهاد دانشگاهی صداو سیمای مرکز فارس و بنیاد فارس شناسی سامان یافت.

ارسال نظر