کارگاه شعر چهارمین کنگره ملی شعر مکتب گمنامی برگزار شد

کارگاه شعر چهارمین کنگره ملی شعر مکتب گمنامی برگزار شد
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۴
کد خبر :  ۳۵۰۱۰۸

مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری فارس در آیین گشایش این کنگره در با تاکید بر این موضوع که مفهوم سرباز گمنام امام زمان(عج) با شهید گمنام متفاوت است، گفت: طی سه سال گذشته تلاش کردیم تا به مفهوم سربازان امنیت نزدیک تر شویم. هاشم کرونی با بیان اینکه تلاش شده تا این کنگره تصویری همه جانبه از مقوله امنیت با زبان هنر به نمایش بگذارد، امنیت مردم محور و مردم پایه را موضوع محوری چهارمین کنگره ملی شعر مکتب گمنامی ذکر و ابراز امیدواری کرد که شاعران حاضر در این کنگره، سفیر مکتب گمنامی در استان‌های خود باشند.
وی ضمن بیان این مطلب که تلاشگران عرصه امنیت بیش از تعریف و تمجید، نیازمند دیده شدن جنس کارشان و تبیین زشتی خیانت به وطن هستند، گفت: تلاش کرده‌ایم تا این مباحث به نحوی شاعرانه بیان شود. فرار از شعار زدگی در حالی که به موضوع وفادار بمانیم، کاری سخت است ناصر فیض، شاعر و طنزپرداز کشور نیز در این مراسم از زاویه هجو و ظرفیت‌های آن به موضوع محوری این کنگره پرداخت و بیان کرد: گریختن و فرار از شعار زدگی در حالی که به موضوع وفادار بمانیم، کاری سخت است و پس از گذشت چند دوره اکنون موضوع کنگره در حال روشن شدن برای شرکت کنندگان است.
وی افزود: در طول تاریخ شاعران از ظرفیت هجو بهره برده اند و اکنون نیز می توان مباحثی مثل خیانت به وطن و جاسوسی را دستمایه هجو قرار داد تا با کمک هنر، زشتی و قباحت این قبیل خیانت ها در ذهن و خاطر عموم مردم حک شود. ماندگاری شعر در باب امنیت محمود حبیبی کسبی، شاعر آیینی سرا و مسئول دفتر شعر آیینی حوزه هنری نیز در بخش دیگری از این مراسم با تاکید بر اینکه موضوع اصلی کنگره چهارم مکتب شعر گمنامی ابتدا درست شدن ذهنیت مخاطب بوده است، گفت: امنیت، مغفول واقع شده و نیاز بود که شاعران به آن بپردازند.
وی با تصریح بر این موضوع که خلق آثار برای تبیین اذهان عمومی ضروری و لازم است، گفت: تاثیر موضوع امنیت و سرودن شعر در خصوص آن، تا ابد ماندگار است. کسبی با بیان اینکه ظلم در برابر عدالت همیشه و در هر دوره‌ای وجود داشته است، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب نیز به هجو دشمن اشاره کرده‌اند و یکی از بهترین سلاح‌ها در مقابل این ماجرا، هجو است.
وی که از جمله داوران این دوره کنگره بود در این باره اظهار داشت: مجموع آثار ارسالی امسال کنگره ملی شعر مکتب گمنامی خوب و قابل تجلیل و بیش از حد انتظار بوده، افزود: آثار امسال در سه بخش کلاسیک سنتی، زبان شکسته و محاوره در قالب ترانه و شعرهای سپید و نیمایی تقسیم شده است. هنر، نزدیک ترین شهود شخصی است سید حسین متولیان، شاعر و فعال ادبیات آیینی و داور دو دوره کنگره نیز با اشاره به اهمیت مقوله امنیت گفت: به گفته پیامبر اکرم (ص) دو نعمت که انسان نسبت به آنها غفلت می ورزد مگر آنکه به فقدانش دچار شود، یکی نعمت و دیگری امنیت است.
وی افزود: همه ما تجربه ثبت تصاویر توسط دوربین تلفن همراه را تجربه واحساس کرده‌ایم که آن تصاویر در قاب دوربین با چیزی که چشممان دیده، متفاوت است و این در واقع نشان دهنده این موضوع است که هنر نزدیک ترین شهود شخصی است با چیزی که ابزار ارائه می‌دهد. متولیان اضافه کرد: بسیاری از مردم به پدیده‌های پیرامون از جمله امنیت نگاه دارند و این هنرمند است که این نگاه را به اثری هنری تبدیل می‌کند و در واقع این مهم، رهاورد سلوک است.
وی همچنین یکی از الزامات خلق اثر هنری در باب امنیت را تصور شرایط به هم ریختگی توسط شاعر برشمرد و اظهار کرد: بخشی از آثار خوب خلق شده طی سالهای گذشته در این کنگره این بوده که شاعر نبود امنیت را ابتدا احساس کرده و سپس شعر سروده است و در واقع اکنون هم باید این برآشفتن را یاد دهیم تا خلق اثر ایجاد و آثار درخشانی تولید شود. وی تصریح کرد: تا روزی که امنیت مسئله بشریت است چنین کنگره‌ای هم کارکرد دارد و تا روزی که امنیت برای ما دعدغه است، این کنگره هم پایدار است.
این شاعر و ترانه سرا عنوان کرد: باید به سراغ ادبیات کودک برویم وانتقال معانی بزرگ یکی از هنرمندانه ترین کارهاست. بنابراین گزارش بخشی از آیین گشایش چهارمین کنگره ملی شعر مکتب گمنامی به پرسش و پاسخ اختصاص داده شد.
مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری فارس در این بخش با طرح موضوعی مبنی بر اینکه شاهد ارائه آثار اشعار در بخش‌های مختلف توسط شاعرانی هستیم که تخصص آنها نیست، گفت: امید است شاعران سراغ مباحث تخصصی بروند.
متولیان، شاعر و نویسنده نیز در ابن باره عنوان کرد: تخصصی کردن حیطه‌ها، مبحث مهمی است و غیرتخصصی شعر سرودن فارغ از دانش آن، از ویژگی‌های ادبی می‌کاهد و وجه هنری ندارد. وی تاکید کرد: خارج از ویژگی ادبی باید مردم شناسی در سروده‌ها گنجانده شود.به عنوان مثال؛ موسیقی پذیری در سرودن ترانه ویژگی بسیار مهم است. فیض، شاعر و طنزپرداز کشور نیز تاکید کرد نگاه تخصصی حاکم در کنگره و تقسیم بندی ان به بخش های مختلف یک نکته مثبت است و جا دارد که مسوولین این کنگره این روند را حفظ کرده و ابعاد تخصصی کار را نیز تقویت کنند. محمود حبیبی کسبی نیز درباره شیوه‌های عرضه شعر گفت: ما اکنون در روزگاری زندگی می‌کنیم که شیوه‌های سنتی عرضه شعر دیگر کاربرد ندارد.امروز شب شعرهایی که برگزار می‌شود در بهترین حالت ۵۰۰ مخاطب دارد و لذا ضروری است که بر شیوه‌های نوین عرضه شعر تمرکز کنیم.
وی از دست اندرکاران کنگره کنگره ملی شعر مکتب گمنامی خواست تا آثار موفق این دوره را به شیوه های نوین منتشر کنند. وی با بیان این مطلب که شاعران به جامعه‌ای محدود تبدیل شده‌اند و مخاطب شان جامعه محدود خودشان هستند گفت: دلیل این مهم از دست دادن رویش‌هاست و این آسیبی بوده که کنگره‌ها به شاعران زده‌اند و نیاز است که شاعران به مردم و نگاه مردم توجه کنند تا در فضای عمومی کشور موثر واقع شوند. کسبی تصریح کرد: در کشور گاهی پراکندگی متولیان شعر موجب تعدد جلسات در فرهنگسراها و خانه فرهنگ شده است مثلا در شب شعری در تهران به اصرار دوستان شرکت کردم و آنجا یک نفر از شاعران را هم نمی‌شناختم و این بیگانگی این تعداد شاعر با مردم را می‌رساند.
کسبی تاکید کرد: باید شاعران ساماندهی شوند و متولیان امر هم فکری به حال معرفی و تاثیرگذاری آنها کنند، چون این ظرفیت ها از بین می‌رود. وی در خاتمه سخنانش عنوان کرد؛ متاسفانه موارد استفاده از شعر در جای اصلی خود در کشور تبیین نشده است.

ارسال نظر