در پاسداشت ۱۱ آذر روز میرزاکوچک خان جنگلی

آفرینش فرهنگ در دل جنگل

آفرینش فرهنگ در دل جنگل
اا آذرماه سالروز عروج میرزاکوچک خان جنگلی در تقویم رسمی ما به نام این مبارز مسلمان و آزادیخواه نامگذاری شده است..
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷
کد خبر :  ۱۳۵۰۸۷
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس، 3 سال پیش حوزه هنری استان گیلان مجموعه ای از شماره های نشریه جنگل ارگان هیات اتحاد اسلام و نهضت جنگل را بازنشر کرد که کاری ارزنده بود و مورد استقبال جدی علاقه مندان قرار گرفت
در پی اشارت دکتر محمد پرحلم به این رویداد در فضای مجازی، هاشم کرونی که به صورت توامان سال ها به فعالیت های ادبی و رسانه ای اشتغال داشته و در حوزه هنری فارس نیز در دو عرصه آفذینش های ادبی و روابط عمومی مسوولیت دارد، به مناسبت گرامی داشت این روز و این کار ارجمند یادداشتی نوشته که با هم مرور می کنیم:
 
 
  تقدیر از کاری ارزنده در گیلان و آرزویی خیر برای فارس
  #هاشم_کرونی

  نوشته ای از جناب دکتر محمد پرحلم معاون محترم فرهنگی هنری حوزه هنری استان گیلان، گویی کلید ماشین   زمان  را زد و مرا به گذشته برد. گذشته ای که با انسانی بزرگ به نام یونس یا همان میرزا کوچک خودمان گره   خورده بود، لذا این نوشتار را مدیون او هستم!
  سالها قبل که کار روزنامه نگاری را جدی تر دنبال می کردم یکی از سرگرمی هایم ارگان های جریان های سیاسی   تاریخی و... بود. از نشریات حزب برادران شیراز مثل آیین برادری و مهر ایزد تا روزنامه تجدد شیخ محمد   خیابانی  تا روزنامه جنگل میرزاکوچک خان و نهضت جنگل.
 هنوز هم وقتی به شهری وارد می شوم دیگران یا دنبال بازار خوراکی و سوغاتند یا پوشاک و صنایع دستی و من   توی دکه های کنار خیان دنبال نشریات محلی آن شهر یا استان هستم که کارشان را با شیرازی ها مقایسه کنم!
 متاسفانه از انبوه نشریات پرمغز و ارجمند شیراز در یک سده اخیر کمتر نشریه ای بازنشر شده و اگر تلاش های   استاد سیروس رومی بلند همت و تلاش های دکتر کورش کمالی سروستانی در دانشنامه و مرکز فارس شناسی و   مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان نبود شاید همین شناخت فعلی هم به نسل های جوانتر نرسیده بود...
 #
 و اما روزنامه جنگل،  از یک منظر برای من همیشه جالب بوده است، بین سرزمین جریان هایی که در بالا نام   بردم  گیلان مدرن تر از همه بود و نشریه که یک ابزار مدرن بود قاعدتا باید در بین جنگل و جنگلی ها از همه بیشتر مورد اقبال قرار گرفته شده باشد.
«روزنامه جنگل»، در قعر جنگل های فومنات و در روستای «کسما» با امکانات چاپی آن زمان منتشر می شد. روزنامه ای که به گفته برخی از پژوهشگران با چاپ ژلاتینی و به گفته برخی دیگر، چاپ آن سنگی بود. شادروان «ابراهیم فخرایی» نویسنده کتاب «سردار جنگل» درباره این نشریه می نویسد: «نشریه سنگی حاوی افکار و عملیات جنگلی‌ها، که هفته ای یک بار در کسما طبع و انتشار می یافت، «جنگل» نام داشت. این روزنامه که به خط علی حبیبی و مساعی وی به‌وجود آمده بود، زیر نظر غلامحسین نویدی کسمائی اداره می شد و از شماره دوم تا ۱۳ حسین کسمایی، مجاهد معروف دوران مشروطیت، مدیریتش را برعهده گرفت. ولی از شماره ۹ با کناره گیری وی، دوباره غلامحسین نویدی نشریه را اداره می کرد.»
نشریه ای که طی دو سال منتشر شد، در دوره دوم انتشار، با انشعاب فکری در نهضت روبرو شد و با کودتای شاخه بلشویکی جنبش نظیر «احسان الله خان دوستدار» و «خالو قربان»، طی چند شماره انتشار نشریه جنگل متوقف گردید. سری کامل یعنی ۴۰ شماره جریده جنگل ۳سال پیش در قالب یک کتاب مستقل به همت حوزه هنری گیلان و توسط انتشارات ایلیا منتشر شد. تا پیش از آن شماره آخر، که هیچگاه فرصت توزیع نیافت، با در اختیار قرار دادن اصل نسخه توسط «محمود دهقان» به انتشارات ایلیا ، مجموعه کامل شد.
#
حوزه هنری انقلاب اسلامی استان گیلان کارهای مختلفی کرده و برخی نیز تا افتخا کتاب سال جمهوری اسلامی ایران گرفتن را تجربه کرده اند اما به مصداق«هرکسی از ظن خود شد یار من! » معتقدم انتشار این مجموعه ارزنده تر از ده ها جایزه می ارزد و لوح افتخار آن را تاریخ رکن چهارم دموکراسی به دست اندرکاران آن اهدا خواهد کرد.
امید که دست اندرکاران فارس نیز همین همت را در باب ده ها نشریه تاریخ فارس داشته باشند نشریاتی همچون فارس(المنطبعه فی الفارس), ندای اسلام، اخوت شیراز، ناهید، استخر، احیا، دارالعلم، آیینه ، حیات، تازیانه غیرت، ابلاغ ، اتحاد اسلام، تخت جمشید، خلیج فارس و... در دوره قاجار و وقایع، اردیبهشت، آدمیت، دختران پارس، اسلام، سالنامه پارس، ندای حقیقت، صداقت و... در دوره پهلوی اول و پارس، پرتو ادب، مهر ایزد، آیین برادری، اجتماع ملی، سالنامه برادری، مکتب سعدی، ستاره جنوب، مرد بازار، فروغ تربیت، پرتو ناموس، از شعر تا قصه، کتاب سینما، آفتاب، الکترون و آتش و... در روزگار پهلوی دوم و تا روزنامه های عصر جمهوری اسلامی که نام هایشان برای ما بسیار آشناتر است خاصه آنکه در بسیاری از نشریات سطور بالا انبوهی نکته وجود دارد از نشریات بانوان و تخصصی ها تا آثاری با مدیریت نخبگان حرفه ای و حتا خارجی ها!
دعا می کنیم و منتظر می مانیم 
 
 
 

ارسال نظر