همزمان با هفته دفاع مقدس و به همت حوزه هنری فارس

نذر مختک بر صحنه نمایش شیراز جان گرفت

نذر مختک بر صحنه نمایش شیراز جان گرفت
همزمان با هفته دفاع مقدس نمایش مختک به نویسندگی و کارگردانی فرهاد ارشاد به روی  صحنه رفت.
يکشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸
کد خبر :  ۱۶۲۶۹۷

به گزارش  روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس، فرهاد ارشاد در حاشیه اجرای این نمایش که از 31 شهریور تا 8 مهر در سالن استاد هودی به روی صحنه رفته بود اظهار داشت: مختک براساس مضمونی برآمده از زیست بوم جنوب کار شد و سعی کردیم اصالت را در این کار حفظ کنیم.

وی افزود: این نمایش در حقیقت تعزیه غربت انسان معاصر است «زارخدر» پیرمردی روستایی از بوشهر است که فرزند جوانش در جبهه به شهادت رسیده ونمایشمواجهه او با لیلا که همسر یک جانباز شهید شیمیایی است را به تصویر کشیده است.

ارشاد ادامه داد: لیلا برای شفای فرزند سه ساله بیمارش نذر کرده که در عاشورا مختک را به میان عزاداران حضرت سیدالشهدا امام حسین علیه السلام ببرد و این نمایش در تصویری لطیف ارتباط برقرار کردن انسان گم گشته امروز را با معنویت قدسی به مخاطب ارائه می کند.

وی گفت: به رسم مردمان مهربان دیار بوشهر ما هم نمایش مختک را با یاد یاران سفر کرده مان دکتر محمود عالیشوندی،محمد ترابی اردکانی،بهاره شفیعی و عباس حسن نژاد رنجبر و به امید شفا و بهبود کامل و عاجل رفیقان جان محمد حسن مزارعی و بهنام کشاورز را مهمان دیدگان مهربان مخاطبان هنر نمایش در شیراز کردیم.

فرید میرشکار پژوهشگر حوزه فرهنگ و هنر بوشهرکه بازگردانی دیالوگ های این نمایش  به گویش بوشهری را برعهده داشته نیز در توضیح  مفهوم مختک و نذر مردم جنوب گفته است: مختک" یکی از اصطلاحات ایینی مردم جنوب است.

وی در توضیح این نذر اظهار داشته: در اصطلاح محلی جنوب به گهواره گفته می شود ولی در مراسم ها و آیین مردم جنوب مختک بار معنایی مذهبی دارد و نماد طفل شش ماه اباعبدالله است.

این پژوهشگر حوزه فرهنگ و هنر بوشهرکه تالیفاتی نیز در این زمینه دارد ادامه داده است که: در بوشهر دهه اول ماه محرم مراسم آراستن مختک و مختک گردانی در حسینیه های زنانه انجام می شود و به دور آن به سوگ می نشینند.

شایان ذکر است در این نمایش که کاری از گروه نمایش اوما و از تولیدات واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری فارس است، علی حسن نژاد رنجبر،سارا محمد جانی و طاها رضایی همراهان صحنه:محسن زحمتکش،مجید غنوء،مجتبی شعله ور به ایفای نقش پرداخته اند.

 

 

 

 

 

ارسال نظر