با حضور محمد بکایی، محمد کشاورز و مجید خادم برگزار شد

بزرگداشت هفته کتاب با نقد "گربه ساکن چنار"

بزرگداشت هفته کتاب با نقد
همزمان با هفته کتاب و روز کتاب و کتاب‌خوانی نویسندگان و علاقه مندان داستان نویسی شیراز روزی را با حضور حوزه هنری نویسنده‌ی نام آشنای کشورمان سپری کردند
جمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۷
کد خبر :  ۲۰۷۷۲

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس، نشست ویژه کارگاه‌ داستان حوزه‌ی هنری فارس، در کتابخانه‌ی ملی و مرکز اسناد  استان فارس برگزار شد و طی آن مجموعه داستان "گربه ساکن چنار" نقد و بررسی شد و طی آن علاوه بر حضور محمد بکایی نویسنده اثر محمد کشاورز و مجید خادم به همراه مجری کارشناس نشست سمیه برازجانی؛ به تحلیل و بررسی مجموعه داستان پرداختند.

پس از خونش داستان توسط نویسنده، محمد کشاورز به ویژگی ممتاز محمد بکایی اشاره کرد و گفت امتیاز بکایی در این است که تجربه‌ی حضور دراز مدت در جبه‌های جنگ را دارد و علاوه بر آن، سال‌ها مطالعه‌ی حوزوی داشته و این تجربه در آثار او منعکس شده است.  

وی افزود: زبان داستانی بکایی در خدمت روایت داستانی اوست. نویسنده توانسته دیالوگ‎های بسیار خوبی خلق کند. دیالوگ‎هایی که بعضاً با گفتگوهای عادی فاصله دارد، اما همین فاصله، موجب ماندگاری دیالوگ‌ها شده است.

در ادامه‌ی این نشست مجید خادم دیگر نویسنده و منتقد این نشست از تجربه‌ی زیسته مخاطب سخن گفت و اظهار داشت: خواننده با خواندن داستان، دست به خلق و کشف اثر می‌زند. در فرایند حرکت از روایت به سوی کشف، خواننده با تجربه‌ی زیسته‌ی درون اثر روبه‌رو می‌شود.

وی با اشاره به تاثیر این تجربه در ادراک خواننده گفت:: خواننده به دنبال آن است که چیزی را تجربه کند که امکان تجربه کردن آن برایش ممکن نباشد. نویسندگان امروز ما اغلب در آثارشان، مفهوم سازی را جایگزین تجربه‌ی زیسته‌ی ناممکن کرده‌اند.

خادم در پایان اظهار داشت: در مجموعه داستان "گربه ساکن چنار"، نویسنده دست به خلق مفهوم جدید زده و توانسته در چند داستان به این تجربه‌ی زیسته‌ی ناممکن دست یابد. با این حال، نویسنده همچنان متهعد به مفهوم‌سازی باقی مانده است.

بخش پایانی، به پرسش و پاسخ  میان حضار و نویسنده اختصاص یافت.

ارسال نظر