رییس حوزه هنری فارس در دیدار با رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز گفت:

بایستی نگاهمان به شیراز، بین المللی باشد چون آورده ی شیراز ،جهانی است

بایستی نگاهمان به شیراز، بین المللی باشد چون آورده ی شیراز ،جهانی است
رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس در نشست مشترک کارکنان این حوزه با رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز گفت : معتقدم بایستی نگاهمان به شیراز، بین المللی باشد چون آورده ی شیراز ، آورده ی جهان است.
يکشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۸
کد خبر :  ۲۰۹۱۷

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس محمد کرم اللهی در این نشست که پس از دیدار لیلا دودمان از حوزه هنری فارس صورت گرفت اظهار داشت: شیراز شناسنامه کشور است و آورده ی شیراز ، آورده ی آن آورده ی جهان است، آورده ی کسی است که از بیرون می آید. وقتی هرکس از بیرون مرزها می آید حتمن یکی از هدف های گردشگری اش شیراز است ما نیز باید در شیراز چیزی به او عرضه کنیم که نکته جهانی داشته باشد.

 

* در منطقه فرهنگی ایران، شیراز جایگاه زایشگری دارد

کرم اللهی خطاب به رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز گفت: حضور شما را مغتنم می دانیم نه از این باب که بگوییم به ما کمکی بکنید چون آنقدر موضوعات و مشکلات در شهر وجود داردکه واقعیت امر گاهی دلم برای دوستان شورای شهر و شهرداری می گیرد. از این منظر که خیلی توقعات بیرونی و خواسته ها نسبت به شهرو مدیریت شهری زیاد است

وی افزود: ما از شهر، توقع بروز و ظهور کاراکتر فرهنگی داریم شیراز شولایی از فرهنگ و هنر دارد آن هم نه تنها برای ما بلکه برای منطقه فرهنگی ایران چرا که شیراز نه جغرافیای کشور ایران بلکه  به منطقه فرهنگی ایران یعنی عراق یعنی ترکیه یعنی بخشی از آناتولی، ارمنستان، آذربایجان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، افغانستان و پاکستان تعلق دارد.

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس گفت: در منطقه فرهنگی ایران، شیراز جایگاه زایشگری دارد. شیراز فرهنگساز و فرهنگ پرور بوده است. شیراز همواره پناه فرهنگیان و اهل فرهنگ بوده و این تعامل از شیراز یک کاراکتر عظیم فرهنگی ساخته است.در اطلس فرهنگی جهان پس از ایران تنها نام شیراز نوشته شده است همانگونه که پس از نام عراق بغداد و پس از افغانستان نام بلخ نگاشته شده است.

وی افزود: نام شهرهایی نوشته شده که تاثیرگذاری فرهنگی در شاکله اجتماعی و فرهنگی یک پیکره را داشته اند به عنوان آورده فرهنگی برای آنجا ثبت شده اند. اتفاقا اگر بخواهیم به مقوله جهانی شدن نگاه کنیم و بخواهیم در آن راستا حرکت کنیم چیزی که اهمیت پیدا می کند ارزش های مادی نیست که ما فکر کنیم مثلا با فلان داشته اقتصادی مان صاحب شان و منزلت می شویم

این مدیر فرهنگی تصریح کرد: وقتی گوته حافظ را تکثیر می کند حافط تبدیل به الگوی رفتاری می شود در جامعه اروپا. وقتی سعدی تکثیر می شود تبدیل می شود به فریاد صلح و آزادی و سلامت زیستن در کنار یکدیگر در جهان و این تکثیر شدن ها در کنار یکدیگر از شیراز کاراکتری می سازد که اگر بخواهی در آن توسعه اقتصادی، سیاسی یا اجتماعی ایجاد کنی که باید انجام دهی، باید بستر و زمینه ات فرهنگ باشد.

 

* از شما می خواهیم که پیوست فرهنگی را از این شهر مطالبه کنید.

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس خطاب به دودمان گفت: جدا از شما می خواهیم که پیوست فرهنگی را از این شهر مطالبه کنید. ما با ارتباطات زندگی می کنیم ارتباطات فرهنگ ساز  است رویه ها را می سازند. در سخنان تان از تاب آوری گفتید. تاب آوری در بستر تعامل، ارتباط و آموزش شکل می گیرد.

وی افزود: وقتی شما منطقه ای را به منطقه دیگر وصل کردید وقتی با پل دو منطقه را وصل کرده یا پلی را قطع می کنید و ارتباط دو منطقه اقلیمی فرهنگی را به هم می زنید در واقع در آن نقصان و شکاف فرهنگی ایجاد می کنید. برای آن عقده ها و عصبیت های فرهنگی ایجاد می کنید.هیچ کدام از آورده ها و امکاناتی که اتفاق افتاده پیوست فرهنگی ندارد.

کرم اللهی گفت:  14 فرهنگسرا ساخته شده است کار بسیار بزرگ و خوبی است ولی این 14 مجموعه به اهل فرهنگ داده نشده است.شما در شهرداری حق ندارید خدمات بفروشید شما باید با آموزش فرهنگ جامعه را رشد دهید. شما در شهرداری به مردم خدمات فرهنگی می فروشید. خدمات فرهنگی که قابل فروش نیست نباید این کار را می کردید.

وی افزود: باید زمانی که فرهنگسرا ساختیه می شد به پیوست فرهنگی اش فکر می کردند. آیا نیروی قابلی داریم که آنجا را به او بسپاریم، اگر نداریم آنجا را به دلال و واسطه نسپاریم که برای آموزش های هنری از بچه های مردم پول گزاف طلب کند. این کار را که آموزشگاه های خصوصی هم انجام می دهند

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس گفت: شهرداری چرا شده رقیب بخش خصوصی؟!! شهرداری دلیلی برای این کار ندارد.خوب لابد شهرداری به حوزه ای دیگرفکر می کرده حقوق شهروندی تبلورش در کجاست؟ در کدام عرصه فرهنگی بیشتر بروز و ظهور یافته است. این پیوست می خواهد.

 

* فرهنگ یک حق مشاع بین همه جوامع است و ما اجازه نداریم  این حق را سفید و سیاه کنیم.

 

کرم اللهی با بیان اینکه موضوع سینماهای شیراز برای همه سیاسی شده اما برای ما مساله ای سیاسی نیست گفت: دغدغه ما نظام و انقلاب و رهبری است. برای ما چپ و راست و بالا و پایین اعتباری ندارد نه دنبال این مباحث هستیم و نه کسی بروز و نمودش را از ما دیده است. بلکه نظام و انقلاب اسلامی برای ما مهم است برای آن شهید می شویم و جان می دهیم و پای آن هم ایستاده ایم و تحت هیچ شرایطی با هیچ کسی بر سر آن معامله نمی کنیم

وی افزود:ولی نکته این است ما باید مردمی داشته باشیم تا انقلاب را صادر کنیم مردم باید کنار ما احساس راحتی و ارتباط و انسجام معقول کنند اما متاسفانه الان همه را بخش بندی و سیاه و سفید کرده اند و متاسفانه ما کارگزاران فرهنگی این کار را کرده ایم

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس گفت: به اصحاب رسانه هم عرض کردم وقتی می گویم ما منظورم این نیست که خودم را منفک کرده و بقیه را متهم کنم. این انگشت را اول به روی خودم می گیرم و معتقدم من حق ندارم بین شما خط کشی سیاه و سفید و آبی و قرمز کنم. فرهنگ یک حق مشاع بین همه جوامع است و ما اجازه نداریم  این حق را سفید و سیاه کنیم.

وی افزود: یک روز به من گفتند فلانی در عرصه فرهنگ اصولگرا و بهمانی اصلاح طلب است. گفتم لطفا بفرمایید مانیفست اصلاح طلبان و اصولگرایان در عرصه فرهنگ چیست؟! ایدئولوگ های فرهنگی این دو چه کسانی هستند؟! در عرصه فرهنگ اصولگرایی و اصلاح طلبی دو بخش یک پیکره اند و کنار هم تعریف می شوند در مباحث اقتصادی و اجتماعی و سیاسی هر چه می خواهند بشود این سلیقه تان است و حق دارید دنبال آن بروید.

 

* بیایید برگردیم به دوران بشکوه و بالندگی استان فارس

کرم اللهی گفت: بیایید برگردیم به دوران بشکوه و بالندگی استان فارس نه برای دوره های تاریخی قبل بلکه برای آینده. داشته و آورده ای داشته باشیم  برای جوانان تا کمیتشان برای ساخت یک  لنگ 16 ملیون ناقابل نماند!! این جوانان چهار-پنج چهره جهانی دارند کسانی که در جشنواره های جهانی درخشیده اند. در عرصه کاریکاتور، هفت هشت چهره جهانی در این استان هست.

این مدیر فرهنگی افزود: در عرصه انیمیشن چند چهره جوان داریم که برای بزرگترین کمپانی های جهانی کار می کنند چون اینجا نمی توانند از آنها حمایت کنند. حال ما چه می کنیم وقتی می خواهیم برای حقوق شهروندی انیمیشن بسازیم کارمان را به کسی می سپاریم که در اول راه قرار دارد در همان حال استاد همین کار در چارچوب خانه ی خود در شیراز برای والت دیزنی کار می کند. باید این افراد شناسایی شوند.

وی گفت: روزی با یکی از مدیران شهرداری در مناطق صحبت کردیم که حاضریم برای پیشبرد فرهنگی به شما کمک کنیم اما متوجه شدیم که نه برنامه ای دارند و نه احساس همدلی با این مفاهیم . از اهمیت حضور مفاخر در محلات و ارزش آفرینی آنان سخن گفتیم و دیدیم به این مسایل فکر نشده است. ما وقتی می خواهیم برای بدنه یک فرهنگ کار کنیم باید به کلیت آن فکر کنیم به جزییاتش هم فکرکنیم.

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس گفت: من با برگزاری فستیوال موافقم اما نه با جهانی اش. چون همه کسانی که در شیراز کار می کنند بیکارند الان کاری برای انجام ندارند اگر این فستیوال هم راه بیفتد بچه های هنرمند ما را حتی راه نمی دهند تا بروند و تماشا کنند چرا که بلیت چنین فستیوال پنج ستاره جهانی اقلا 150هزار تومان است این کار چه آورده ای برای همشهری من دارد که توان پرداخت چنین ارقامی ندارد.

وی تصریح کرد: فستیوالی به درد شهر من می خورد که توسط هنرمندان شهر من برای بچه های شهر من اجرا شود. مخاطب هنرمند شهر من باید مردم شهر خودش باشند اما این امکان را از او گرفته اند، ما فقط تبدیل شدیم به وارد کننده. بچه های شهر ما می روند در گروه های شهرهای دیگر که به شیراز دعوت شده اینجا اجرا کنند و دیده شوند!!!

این مدیر فرهنگی افزود: فستیوال خارجی یک ویترین است ما چیزی می خواهیم که در ویترین بگذاریم. این یک فرایند است که آن را کارگزار فرهنگی مدیریت می کند. حال من به عنوان یک کارگزار فرهنگی می پرسم امکانات من چقدر است ؟ چقدر پشتیبانی می شوم تا بتوانم این ویترین را برای فستیوال شما تغذیه کنم تا دستتان خالی نماند؟

 

* سینما تازه دارد اثرگذاری رفتاری اش را در حوزه اجتماعی نشان می دهد

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس اظهار داشت: همه هنرمندان شیراز به نوعی یتیمند اما هنرمندان تجسمی بیشتر یتیمند چون گالری ندارند. تا اسم گالری می آید یک سالن می یابند و نورپردازی اش می کنند و می گویند اینجا گالری است. این گالری نیست و شخصیت گالری ندارد.

وی گفت: در تمام ایران سینماها را شهرداری ساخته و در اختیار حوزه هنری قرار داده است اما اینجا می گویند بیایید شما سینما بسازید. مگر ما سینما سازیم اگر سینماساز بودیم که بقیه جاها سینما نمی ساختند تا در اختیارمان بگذارند! من بهره بردار سینما هستم. در اصفهان 16 سینما ساخته شده و قرار است به رقم 26 برسند. هر 16 سینما را که ساخته است؟ ما در تهران 19 سینما بازسازی کرده ایم هر 19 سینما را شهرداری برای ما بازسازی کرده است.

این مدیر فرهنگی افزود: من نمی گویم شهرداری برای ما بسازد می گویم شهرداری مطالبه نکند تا بخش خصوصی را بیاوریم و بسازد! روی این قصه کمتر فشار بیاورد. این شهر 12هزار صندلی سینمایی داشته و حالا به 6 هزار صندلی رسیده است. وقتی هم به یکی از مدیران ارشد مراجعه کردیم گفت سینما دیگر توجیه اقتصادی ندارد من هر فیلمی می خواهم ببینم روی گوشی ام می بینم.

وی تصریح کرد: این نشان می دهد ایشان پدیده سینما را درک نمی کند. او فکر می کند سینما تمام شده و ما به فضایی جدید نیاز داریم حال آنکه سینما هنوز آغاز نشده است. سینما تازه دارد اثرگذاری رفتاری اش را در حوزه اجتماعی نشان می دهد، ولی این دیده نمی شود چون او ارتباطی با این مقوله ندارد و نگاهش به این مساله مکانیکی است...

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس در پایان سخنانش گفت: شما یا نباید به شورای شهر می آمدید یا حال که آمده اید به عنوان یک آدم فرهنگی از شما توقعاتی وجود دارد. من شاید از لحاظ سیاسی کوچکترین انطباق نگاه سیاسی با شما نداشته باشم ولی حقیقتا شما را در این شرایط  حیف می دانم و چون این باور را دارم معتقدم هرچه توقع داریم را باید به شما بگویم چون فکر می کنم شما حرف ما را می فهمید!

 

ارسال نظر