سمینار معاونین فرهنگی و کارشناسان هنری حوزه های هنری منطقه جنوب کشور برگزار شد

حسن مطلع همدلی حوزه های هنری جنوب کشور در سومین حرم اهل بیت علیهم السلام

حسن مطلع همدلی حوزه های هنری جنوب کشور در سومین حرم اهل بیت علیهم السلام
سمینار معاونین فرهنگی و کارشناسان هنری حوزه های هنری منطقه جنوب کشور به میزبانی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس در شیراز سومین حرم حضرات اهل بیت علیهم السلام برگزار شد.
پنجشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۲
کد خبر :  ۲۱۸۶۶

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس، در فراز نخست این سمینار کارشناسان هنری و معاونین فرهنگی در کارگروه های تخصصی به بحث و تبادل نظر پرداخته و نتایج این جلسات را در قالب صورتجلسه های تخصصی تنظیم کردند

در فراز پایانی این سمینار نیز  علاوه بر معاونین و کارشناسان، روسای حوزه های هنری فارس بوشهر کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان  نیزبه بحث و تبادل نظر پیرامون فعالیت های مشترک پرداختند و سپس سند همکاری های مشترک فرهنگی حوزه های هنری منطقه جنوب منتشر شد.

 

کرم اللهی: بزرگترین بازار تولید و عرضه آثار ادبی هنری انقلاب اسلامی را در منطقه جنوب تاسیس می کنیم

 

در این نشست  محمد کرم اللهی رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس، حوزه های هنری جنوب کشور را صاحب توان تشکیل  بزرگترین بازار تولیدات مشترک و گفت: می توانیم بازار بزرگ عرضه این آثار و تولیدات عرصه ی هنر و ادب انقلاب اسلامی را نیز به وجود آوریم .

وی افزود: به عنوان مثال استان های خوزستان و بوشهر دو دروازه ی باز به سمت کشورهای اسلامی همسایه هستند و این یک فرصت بزرگ برای منطقه ماست. خوزستان دروازه ورودی ما به سمت بخش شیعی کشور دوست و همسایه ی عراق است. همچنین ظرفیت عظیم راهیان نور در این منطقه فرصتی قابل توجه است که بایستی به آن توجه کرد و برایش برنامه ریزی داشت

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس گفت: ما در پی مشارکت هستیم نه اول و دوم شدن. در فرهنگ حوزه هنری از گذشته تاکنون تعالی و برابری و مساوات، محور کار بوده است و هیچ گاه دنبال مطامعی نبوده ایم که بخواهیم در رقابت به یکدیگر تنه بزنیم تا خودمان دیده شویم.

وی تصریح کرد: از ابتدا نیز در حوزه چنین فضایی وجود نداشته است بلکه فضای همراهی برای پیشرفت حاکم بوده است. خصوصا که ما در منطقه ای قرار داریم که هر استان توانمندی های قابل توجهی دارد و هرکدام خاستگاه یکی از مکاتب ادبی و هنری بوده اند و البته همه ما در ادبیات، هنر، موسیقی، آیین های نمایشی و... به هم وابسته هستیم.

کرم اللهی گفت: بایستی از دوستان مجموعه اداره کل امور استان ها تشکر کرد که ضرورت برگزاری این جلسات را درک کرده و ما را به سمت همراهی و همدلی و ان شاءالله برنامه های اجرایی و تولیدات مشترک سوق داده اند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در  آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی است. حرکت مرکز نیز به سمت کیفی سازی است و جناب حبیبی و مسوولین اداره کل امور استان ها با نظارت ویژه و سختگیری بجا و شایسته کیفی سازی را به عنوان محور حرکت های فرهنگی پیش رو  برگزیده اند.

 

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس گفت: خوشبختانه مدیران و معاونین این منطقه از دل جامعه هنری برخاسته اند و همه دستی بر آتش هنر دارند. کارشناسان بایستی حضور این مدیران را به عنوان یک فرصت تلقی کنند. از این فرصت استفاده کنید و آغازگر حرکتی باشید که در آینده و درصورت تغییر مدیریت ها، هرکس به راحتی نتواند آن را تغییر دهد.

وی افزود:کار مشترک با افق انقلاب اسلامی هدف ماست عده ای به شدت تلاش می کنند که بگویند کارهای ما شعاری و سفارشی است. ما البته ابایی نداریم و افتخار می کنیم که به واسطه انقلاب اسلامی تشکیل شده ایم و قرار بوده مقوم انقلاب اسلامی و ولایت فقیه باشیم و بحمدالله هستیم و تلاشمان برای رسیدن به هدفمان یعنی محقق ساختن منویات مقام معظم رهبری است.

کرم اللهی در پایان سخنان خویش اظهار داشت: شما همه هنرمندیداما تلاش کنید نقش کارشناسی تان بر وظایفتان به عنوان کارگزار سایه نیندازد لذا بایستی فضا را برای همه حتا کسی که مخالف شخصی شماست نیز بازکنید، البته خوشبختانه ما در حوزه هنری دوست و دشمن به این اعتبار نداریم و همه کنار هم تعریف شده ایم و می توانیم تجلی این امر را در عملکرد سازمانی ببینیم.

 

طباطبایی : بدون بهره مندی از هنر نمی توان انقلاب اسلامی را صادر کرد

 

حجت الاسلام والمسلمین سیدشهاب الدین طباطبایی  رییس حوزه هنری خوزستان نیز در این سمینار اظهار داشت: بهترین فضایی که در آن تنفس کرده ام فضای هنر است، البته من از مسولیت ارجمند امام جمعه به فضای هنر آمده ام چون این دغدغه همه دوران عمرم بوده است و در طول دوران تحصیل هرگز از هنر غافل نبوده ام

وی در تشریح چرایی این امر گفت: دلیل این امر این است که معتقدم انقلابمان را نمی توان بدون هنر صادر کرد. انقلاب اسلامی را نمی توان با شعار صادر کرد. مفاهیم و ارزش های ملی را نیز بدون بهره مندی از هنر نمی توان صادر کرد.

حجت السلام والمسلمین طباطبایی گفت: هنر زبان همه فهم و عام فهم است. مثلا موسیقی به کلام نیاز ندارد و می تواند حجم عظیم داشته های ما را به جغرافیایی که از زبان ما فهم ندارد نشان دهد و فهم موسیقی ما می تواند خاستگاه فخیم آن را نشان دهد.

وی افزود: معتقدم اگر قرار بود پیامبری در روزگار ما ظهور کند معجزه اش سینما بود. به قول مقام معظم رهبری هر اندیشه ای که در قاب هنر نگنجد ماندنی نیست لذا همواره هم و غم من حوزه ی هنر بوده است البته به پذیرش مسوولیت فکر نمی کردم.

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان خوزستان گفت: خود را خدمتگذار هر چهار استان منطقه می دانم. از هر راهی که پیش پای ما بگذارید که به توسعه هنر ارزشی و تحقق چارچوب هایی که مقام معظم رهبری برای حوزه هنری تعیین فرموده اند منجر شود استقبال می کنیم به آن کمک می کنیم و سعی می کنیم ان شاءالله روسفید باشیم. در تخصیص اعتبار و میزبانی کوتاهی نخواهیم کرد.

وی افزود: تجربه های خوبی در استان داشته ایم. در شوشتر، مرکزی با همراهی چهار مجموعه راه اندازی کرده ایم و در آن 365 شب سال اجرای نمایش داریم. در دفتر آبادان و دزفول و اهواز نیز چنین کرده ایم و گفته ایم این نمایش ها به صورت چرخشی در استان گردش داشته باشند حال اگر این جریان منطقه ای شود که زهی افتخار است.

حجت السلام والمسلمین طباطبایی در پاین سخنان خویش گفت: بیایید بنا بگذاریم که با حضرت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف معامله کنیمو به حرف و حدیث های پشت سر توجه نکنیم. در نظامی کار می کنیم که رهبر آن نایب امام است لذا کار کردن در آن کار برای امام زمان است خصوصا که تلاش های ما برای مردمی است که در عاشق امام زمان هستند. حال در این راه گرچه حقوقمان کافی نیست اما مزدی که به ما می دهند قطعا اجری عظیم است.

 

اسلامی: نگاه تولید محور بایستی اصل فعالیت های مشترک باشد

 

شریف اسلامی رییس حوزه هنری کهگیلویه و بویر احمد نیز در این سمینار گفت: در گذشته بیشتر حرکت های مشارکت محور معطوف به فعالیت های اجرایی بوده و هنوز هم برای برخی کار مشترک در قالب فعالیت اجرایی مشترک خلاصه می شود حال آنکه معتقدیم بایستی نگاه تولید محور به عنوان اصل قرار گیرد.

وی افزود: پیش از صدور بخشنامه برای برگزاری سمینارهای منطقه ای از سال گذشته فعالیت های مشترک بر محور همدلی و هم افقی بین استان های فارس و کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده بود و در این راستا فعالیت های ارزشمندی نیز شکل گرفت چرا که هم افزایی توان استان ها امری عقلانی و منطقی است و باید جدی گرفته شود.

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کهگیلویه و بویر احمد گفت: اینک خوشحالیم که ضرورت این همدلی ها و همراهی ها درک شده و خوشبختانه با نظر مسوولین اداره کل امور استان ها این حرکت ها با پشتوانه جدی قانونی سامان یافته و این دایره گسترده تر از پیش شده تا ان شاءالله دستاوردهایی بزرگتر از قبل نیز داشته باشد.

وی گفت: البته باید برنامه به برنامه نگاه کرد. گاهی اوقات یک کار می تواند کل منطقه را شامل شود اما گاهی حرکتی با حضور دو استان بهتر می تواند منجر به نتیجه شودچرا که حجم زیادتر و افزایش فاصله جغرافیایی هزینه ها را افزایش می دهد اما بایستی هر پروژه را کارشناسی کرد.

اسلامی در تشریح توانمندی های منطقه جنوب گفت: استان های این منطقه توانمندی های بالقوه فراوانی دارند که بایستی در کنار یکدیگر بالفعل شود و همدیگر را تکمیل کنند ضمن آنکه بایستی چرخه ی سیاستگذاری فرهنگی منطقه را ایجاد کنیم که این امر سهم موثری در توسعه ی فرهنگی دارد.

 

پارسایی فر: پرچمدار هنر ما، رهبر فرزانه ی انقلاب  است

 

امید پارسایی فر رییس حوزه هنری بوشهر نیز در فراز دیگر این سمینار گفت: سربازان فرهنگی جامعه ما هستیم و منشور فعالیت ما نیز نگاه و منویات مقام معظم رهبری است.

وی افزود: دیار ما دیار استعمارستیزی بوده و امثال شهید رییس علی دلواری در آن زیسته اند و استکبارستیزی نیز از محورهای اساسی تفکر مقام معظم رهبری است. هیچ منطقه ای در کشور ما به اندازه ی ما این همه مستمسک در قاموس انقلاب اسلامی ندارد.

پارسایی فر گفت: مدتی پیش در فارس جشنواره هنرهای زیبای جوانان جهان اسلام برگزار شد که ما نیز در آن مسوولیت داشتیم این جشنواره نشان داد منطقه جنوب ظرفیت برگزاری رویدادهای بزرگی دارد اما قبل از هرچیز باید ببینیم جایگاه ما در کجای ایران اسلامی و بلکه خاورمیانه و بلکه در کجای دایره بین المللی است.

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان بوشهر گفت:  وقتی استان های منطقه در کنار هم حضور می یابند باید به تحولات تاریخی و اجتماعی و سیاسی روبه رو توجه کنند و هنری که در این استان ها شکل می گیرد بایستی نسبت خود را با برخی مقولات و مضامین مشخص کند.

وی گفت: من از استانی می آیم که بافتخار میزبان انرژی هسته ای است و معتقدم باید نسبت خویش را با مقوله انرژی هسته ای مشخص کنیم. بایستی نسبت خود را با مقوله نفت و گاز و انرژی مشخص کنیم

پارسایی فر افزود: باید ببینیم نسبت ما با مقوله های مهمی چون طبیعت، کوچ، گردشگری و میراث فرهنگی چیست؟ اینها فرصت های استثنائی هستند که باید جدی گرفته شوند و در کارگروه هایی که کارشناسان تشکیل می دهند باید این نسبت ها را مشخص کرد.

 

وی در تشریح داشته های منطقه اظهار داشت: هنوز که هنوز است اثری که جایگاه سیدعبدالحسین لاری را نشان دهد تولید نشده است. یا اثری پیرامون آیت الله بهبهانی یا علامه بهبهانی حکیمی با 85 جلد کتاب که صد سال پیش به سه زبان انگلیسی فرانسه و عربی مسلط بوده است.

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان بوشهر گفت:  یکی از مباحث مهم بحث اقتصاد هنر است. ما باید ساز و کار فعالیت های هنری مان را با اقتصاد هنر آمیخته کنیم و در این میان وظیفه مدیران و معاونین سنگین تر است.

وی گفت: در آستانه ی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بایستی از این مضامین بهره بگیریم. خصوصا که قرار است در سال آتی این مناسبت را در هیئت هنر گرامی بداریم و ان شاءالله در این مراسم که بلوغ انقلاب اسلامی است شاهد ظهور استعدادهای هنری باشیم.

پارسایی فر گفت: اتفاق امروز حاصل نگاهی ملی و نگرش ریاست عالیه حوزه هنری و انتظار مدیرکل ارجمند امور استان ها و همت مدیران حوزه هنری فارس است. خارج از تعارفات معمول این اتفاق می تواند طلیعه یک حرکت خوب باشد چرا که فقدان مشارکت راه نیل به موفقیت را طولانی تر می کند.

وی گفت: بد نیست تلنگری به خویش بزنیم . وقتی امارات متحده عربی قوی ترین برند موزه ای جهان را به خلیج فارس می آوردباید دید در مقابل تلاش های اینچنینی کسانی که دشمن ما بوده و صراحتا گفتمان انقلاب اسلامی را مخاطره ی خاورمیانه می خوانند چه چیزی برای عرضه داریم

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان بوشهر در پایان سخنان خویش گفت: در انقلابی که رهبر فرزانه ی ما پرچمدار هنر است مسوولیت ما سنگین تر است. بایستی تلاشی جدی داشته باشیم تا ان شاءالله جامعه در آستانه ظهور را سامان داده و پایه گذار تمدن نوین اسلامی در ایران عزیز باشیم.

 

فرجی: سمینار معاونین و کارشناسان فصل نوینی در تعاملات فرهنگی این منطقه است

 

در ابتدای این نشست وحید فرجی دبیر سمینار معاونین فرهنگی و کارشناسان هنری حوزه های هنری منطقه جنوب گفت: رویداد حاضر فصل نوینی در تعاملات فرهنگی حوزه های هنری این منطقه و حسن مطلع فعالیت مشترک این مراکز است و خوشحالیم که توانستیم یکی از مصوبات مهم سمینار کشوری معاونین فرهنگی حوزه های هنری کشور را که در قم برگزار شد اجرایی کنیم.

وی افزود: امروز کارشناسان واحدهای هفت گانه هنری در کارگروه های تخصصی شامل کارگروه مطالعات و فرهنگ ادبیات پایداری،آفرینش های ادبی، هنرهای تصویری، هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی، موسیقی و سرود و آموزش و پژوهش به بحث و تبادل نظر پرداختند.

قائم مقام و معاون فرهنگی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس گفت:اعضای کارگروه ها در طول جلسه نظرات خویش را پیرامون مباحث مشترک بیان کرده و نهایتا مصوبات خویش را در قالب صورتجلسه کارگروه تخصصی تنظیم کردند.

 وی افزود: مجموعه این نظرات در دبیرخانه سمینار بررسی شد و نهایتا در قالب سندی مشترک جمعبندی شد. این سند توسط روسا و معاونین حاضر در نشست بررسی شد و نهایتا به عنوان سند مشترک همکاری های فرهنگی حوزه های هنری منطقه جنوب تدوین شد.

شایان ذکر است سمینار معاونین فرهنگی و کارشناسان هنری حوزه های هنری منطقه جنوب با حضور مسوولین حوزه های هنری فارس بوشهر کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان به میزبانی شیراز برگزار گردید.

ارسال نظر