در هفدهمین جایزه دوره کتاب سال دفاع مقدس

فارس بر قله پژوهش ادبی دفاع مقدس ایستاد

فارس بر قله پژوهش ادبی دفاع مقدس ایستاد
دکتر غلامرضا کافی و اکبر صحرایی نویسندگان شیرازی در هفدهمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس خوش درخشیدند.
يکشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲
کد خبر :  ۲۱۸۹۴

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس، در مراسم اختتامیه هفدهمین دوره جایزه بهترین کتاب سال دفاع مقدس، اثر پژوهشی تحسین شده دکتر غلامرضا کافی از استان فارس به‌عنوان کتاب برگزیده این دوره معرفی شد.

«پژوهش‌نامه ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس»، عنوان بهترین کتاب دفاع مقدس در بخش پژوهش ادبی را نصیب خود کرد. این کتاب اثری جامع در حوزه ادبیات انقلاب است که شاید پیش از این با این جامعیت نگاشته نشده بود.

کافی در این کتاب به تاثیر ادبیات کهن و تاریخ ادبیات در شکل‌گیری گونه ادبیات انقلاب اسلامی اشاره کرده و از همین رو نحوه ورود به بحث بسیار قابل توجه است.

وی در این پژوهش‌نامه به جایگاه شعر در ادبیات انقلاب اسلامی پرداخته و زبان، واژگان، قالب‌ها و ... در شعر انقلاب اسلامی را به مخاطب معرفی و کاربرد آنها در شعر انقلاب اسلامی را عنوان کرده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز در بخش دیگری از این اثر به جایگاه ادبیات داستانی و خاطره‌نویسی در نثر انقلاب پرداخته و ذیل هر عنوان مباحثی مفصل و مطول از ویژگی‌های ساختاری هرکدام ذکر کرده و خواننده را با تمام ابعاد ادبیات انقلاب اسلامی آشنا می‌کند.

همچنین اکبر صحرایی دیگر نامزد دریافت این جایزه از فارس، در بخش داستان، موردتقدیر ویژه قرار گرفت.

«سی مرد، سی مرغ»، اثر این نویسنده مطرح دفاع مقدس در هفدهمین مراسم انتخاب کتاب سال دفاع مقدس بود.

این کتاب، روایت­گر زندگی نوجوانی به نام کریم است که با شروع جنگ و تحت تأثیر فضای خاص آن زمان، تصمیم می­ گیرد به جبهه برود . اما به دلیل کم بودن سن و سالش با مشکلات زیادی روبرو شده و دست آخر رضایت ‌نامۀ والدین، به عنوان شرط اعزام او به جبهه مطرح می­شود.

 

در این میان رخ‌ دادن اتفاقی آتش درون کریم را برای رفتن به جبهه شعله­ ورتر می­کند. دوست  همکلاسی ­اش در میدان نبرد شهید می­ شود؛ دوستی که رابطه ای صمیمانه با کریم داشته است.

شهادت این دوست انگیزه ای می­شود برای آن که کریم از خانه بگریزد و پس از ماجراهایی، خود را به جبهه برساند.

اما در جبهه متوجه می­شود که مسئولین قصد دارند او را به خانه بازگردانند. در این جا پیرمرد آب رسانی که در جبهه با کریم دوست شده است، ضمانت می­کند که او پس از یک هفته به خانه باز می­ گردد و به این طریق کریم فرصت بیشتری برای ماندن پیدا می ­کند.

در نهایت، کریم در عملیات بیت‌المقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر می­ شود شرکت کرده و در خطوط مقدم جنگ، به همرزمان بزرگتر از خود کمک می­کند و در واقع به آرزوی قلبی­اش جامۀ عمل می ­پوشاند.

کتاب «ترانه‌های مسلسل» اثر دکتر محمد مرادی دیگر نویسنده استان فارس نیز از نامزدهای بخش پژوهش ادبی در این دوره از انتخاب کتاب سال دفاع مقدس بود.

نویسنده، در این کتاب برخلاف دیگر آثار مشابه که تنها به گزینش اشعار جشنواره های استانی دفاع مقدس می پردازند، سعی نموده راه تازه ای را در پیش گیرد.

وی پس از تقسیم بندی گزیده اشعار شاعران دفاع مقدس فارس بر اساس قالب های غزل، آزاد، مثنوی، چارپاره، کوتاه سروده ها وشعر کودک ونوجوان، در فصلهای جداگانه، ضمن ارائه ی مقدمه ای درباره ی جایگاه ادبی ومحتوایی هر قالب ونقد فشرده ی گونه ها وسروده ها، اشعار برگزیده ی جشنواره ی شعر دفاع مقدس استان فارس در دوره های سوم، چهارم وپنجم از نظر بگذراند.  

ارسال نظر