هفته هنر انقلاب اسلامی 123/ رییس حوزه هنری فارس در حاشیه کارگاه عملی روز جهانی گرافیک:

هنر انقلاب اسلامی عرصه ای وسیع به گرافیک داد

هنر انقلاب اسلامی عرصه ای وسیع به گرافیک داد
رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس در حاشیه کارگاه عملی روز جهانی گرافیک در شیراز گفت: هدف از مشارکت در سمپوزیوم بین المللی گرافیک ،توجه به این رشته و ظرفیت های آن در ارائه مفاهیم و پیام هاست.
جمعه ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۰
کد خبر :  ۲۴۲۳۹

 به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس، محمد کرم اللهی با اشاره به پیشینه این روز اظهار داشت: برای اولین بار در سال 1995 توسط انجمن جهانی طراحان گرافیک  AGI) ) رسما روزی به عنوان روز جهانی گرافیک نامگذاری شد.

وی افزود: نامگذاری این روز در حقیقت به وجود آوردن فرصتی است جهت توجه به گرافیک به عنوان ابزار و هنری برای ارتباط و فهم عمیق تر مسائل و از میان برداشتن فاصله میان انسان ها. در این روز اساتید گرافیک و فعالان این رشته تلاش می کنند با برگزاری برنامه هایی مردم را با گرافیک بیشتر آشنا می کنند.

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس گفت:گرافیک یا به عبارت کامل تر طراحی گرافیک  (Graphic design) ، به کارگیری تکنیک های مختلف خلق آثار دو بعدی بر روی سطوح مختلف نظیر کاغذ، دیوار، بوم، فلز، چوب، پارچه، پلاستیک، سنگ و نمایشگر رایانه است که در جهت رساندن پیامی خاص به بیننده انجام بپذیرد.

وی گفت: در ایران نیز تلاش های صنفی در این عرصه قدمت قابل توجهی دارد اولین بار در دهه 40 و 50 در پی تلاش و درخشش طراحان گرافیک ایران در مجامع جهانی ، زنده یاد مرتضی ممیز و تنی چند از همکارانش از جمله علی اصغر معصومی، فرشید مثقالی، آیدین آغداشلو و قباد شیوا به فکر تاسیس اتحادیه گرافیک ایران افتادند.

کرم اللهی اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه 50سال گرافیک ایران در سال 1355 از مهمترین رویدادهای گرافیک ایران در پیش از انقلاب اسلامی و اولین سالانه گرافیک در سال ۱۳۶۶ نخستین تلاش پس از انقلاب اسلامی بود که در پی برگزاری دوره های دوم و سوم دوسالانه منجر به تاسیس انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران در مهر ماه ١٣٧٦ شد.

وی افزود: هنر انقلاب اسلامی نیز عرصه ای وسیع به گرافیک داد و چه در مقطع پیش از پیروزی تا پیروزی و آغاز دفاع مقدس و چه در عرصه دفاع مقدس جلوه ای کم نظیر از عظمت های آرمان و اندیشه مردم ایران در قالب گرافیک خلق شد و برای آیندگان به یادگار ماند.

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس گفت: در این دوران گرافیک به عموم مردم نزدیک می شود تا آنجا که شهید آوینی در چهارم تیرماه 1368 در شماره چهارم مجله سوره در مقاله‌ای بلند به چرایی مردمی بودن این هنر در آن سال‌ها می‌پردازد.

وی گفت: سید شهیدان اهل قلم در این مطلب اشاره می کند که از میان هنرهای مرسوم انصافا گرافیک بیش از دیگران توانسته است با انقلاب اسلامی و سیر تاریخی آن همگامی کند و با مردم همدردی. عکاسی و نقاشی وموسیقی و ، در پاره‌ای از موارد استثنایی ، فیلم نیز از عهده این کار برآمده‌اند، اما نه چون گرافیک.

کرم اللهی افزود: آوینی این مساله را علت یابی نیز می کند و علت را در ماهیت هنر گرافیک و خصوصیات ذاتی آن دانسته و می گوید دشمنان انقلاب اسلامی هم ، چه در خارج از کشور و چه در داخل آن، بیش از پیش از «قابلیت‌های بیانی» هنر گرافیک در خدمت اهداف خویش سود برده‌اند.

وی گفت:با این همه آوینی به گرافیک خوشبین است و می گوید: به هر تقدیر ، گرافیک همان گونه که توانسته است به اهداف استیلاطلبانه و ضد بشری ارباب ظلم، ابرقدرتها و دشمنان انقلاب جواب گوید ، قابلیت پذیرش پیام‌های عبرت آموز انقلاب اسلامی را نیز داشته‌است. مخاطب هنر گرافیک مردم بوده‌اند ؛ عامه مردم ، و این امر صفتی است لاینفک از ذات آن. اگر گرافیک را از مردم جدا کنند ، چیزی بر جای نمی‌ماند»

شایان ذکر است سمپوزیوم بین المللی گرافیک با حضور پرفسور نیکلاس تراکسلر سوییسی که استاد دانشکده هنر و طراحی اشتوتگارت آلمان است و نیز استاد مجید عباسی از بازل سوییس و دیگر اساتید به همت مشترک انجمن هنرهای تجسمی و سنتی استان فارس، حوزه هنری فارس، شهرداری شیراز، دانشگاه هنر شیراز، ارم  و دیگر موسسه های آموزشی و مجموعه سرزمین سبز صدرا به مدت دو روز در شهر صدرا و شیراز برپا گردید

ارسال نظر