در مراسم تقدیر از دانش آموزان هنرمند شرکت کننده بیان شد:

عرضه آثار دانش آموزان هنرمند شیرازی در بازار فیلم فستیوال جهانی ماندلا

عرضه آثار دانش آموزان هنرمند شیرازی در بازار فیلم فستیوال جهانی ماندلا
با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان آموزش و پرورش و حوزه هنری فارس از دانش آموزان هنرمند و معلمان برجسته شرکت کننده در فستیوال جهانی فیلم نلسون ماندلا و پروژه ی صلح و دوستی تقدیر کردند.
چهارشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۱
کد خبر :  ۲۶۴۶۶

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس، در این نشست صمیمی از تلاش های مهگان فرهنگ که در طرح سینما مدرسه و تلاش های فرهنگی هنری حوزه کودک و نوجوان فعالیت داشته و این پروژه را نیز راهبری کرده و دانش آموزان وی تقدیر به عمل آمد.

در این نشست جمعی از مدیران و کارشناسان اداره کل و ناحیه 3 آموزش و پرورش و مدیر و کارکنان هنرستان الزهرا سلام الله علیها و دانش آموزان هنرمند و اولیای آنان نیز حضور داشتند.

 

کرم اللهی: آغاز هر حرکت هدفمند و اثرگذار از مدرسه است

در ابتدای این نشست محمد کرم اللهی رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس اظهار داشت:خوشحالم که در جمعی امیدوار به آینده که با نگاهی ریزبین و نکته سنج به اطراف خویش نگریسته و با نگاه روشن به آینده بر بستر پژوهش و کنکاش رفتار می کنند حضور دارم.

وی با تشریح پروسه آفرینش هنر گفت: وقتی که یک فرد سراغ مسایل ریز اطراف خویش رفته، در آن پژوهش و کنکاش کرده، از آن وجه زیباشناختی استخراج کرده و  اندیشه و تفکر خویش را به آن تزریق می کند هنر متولد می شود.

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس افزود: پس از آنکه اثر آفریده شد موثر در جایگاه هنرمند می ایستد و با تداوم و استمرار آن حضور وی در این موقعیت تثبیت می شود. پس از این مرحله باید پرسید محل مصرف این اثر هنری کجاست و این مساله به کارگزار فرهنگی بر می گردد.

وی در تشریح نقش کارگزار فرهنگی در این روند اظهار داشت: کارگزار فرهنگی باید تلاش کند حلقه اتصال منطقی بین هنرمند و مخاطب هنر ایجاد کند و البته باید گفت در این زمینه کم کاری شده و زمینه ارتباط بین مخاطب و هنرمندش به نحو شایسته فراهم نشده است.

کرم اللهی گفت: قبول دارم که اثر هنری مطلوب راه خود را باز کرده و مخاطب خود را می یابد اما باید در نظر داشت برخی زمینه ها شرایط متفاوتی دارند. سینما مانند کتاب نیست که شما آن را بنویسید و روی پیشخوان به راحتی به دست تک تک مخاطبان برسد.

وی افزود: سینما امکانات می خواهد سالن و ابزار و تدبیر می خواهد و در این زمینه ها کم کاری شده و ما بیشتر بر روی سینماداری تکیه کرده ایم و کمتر به زایش های سینمایی در نقطه نقطه استانمان توجه کرده ایم.

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس افزود: در این وضعیت مکانی به مکانی نیاز داریم که به دغدغه های مختلف یکجا پاسخ بگوید یعنی به دغدغه ی اندیشه آفرینی زیبا آفرینی امکان اتصال و معرفی اثر.

این مدیر فرهنگی اظهار داشت: چه جایی بهتر از مدرسه و آموزش و پرورش می تواند به این مهم پاسخ بگوید؟! جایی که نهاد حقیقی آغاز هر حرکت هدفمند و اثرگذار برای آینده است.

وی با تقدیر از تلاش های مهگان فرهنگ گفت: این بانوی هنرمند سراغ مدرسه می رود و از این مساله جریان آفرینی می کند. با سماجت و جسارت پای کار ایستاده و با کمک برخی دوستان اعم از نهادهای دولتی و علی الخصوص نهادهای غیردولتی توانست جریان آفرینی کند

کرم اللهی در پایان سخنان خویش اظهار داشت: به دلیل همین تلاش هاست که این حرکت به خوبی در یونیسف و سیفژ دیده شد و مورد تقدیر قرار گرفت. به عبارت دیگراین حرکت به جا و دقیق بوده و به همین دلیل اثرگذار نیز بوده است.

 

شه منش: آماده ایم کار را در گونه های دیگر سینمایی نیز دنبال کنیم

رامین شه منش کارشناس مسوول واحد هنرهای تصویری حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس نیز با اشاره به آشنایی خویش با این طرح از سوی مهگان فرهنگ گفت: وقتی این طرح را شنیدم تعجب کرده و باور نکردم که چگونه می توان دانش آموزان را وارد یک حرکت جدی و سخت مثل سینما کرد.

وی افزود: وقتی کار شروع شد در کنار آنان بودم و کار سخت و جدی آنها و حرکت فریم به فریم عروسک ها را می دیدم به همین دلیل با تمام وجود به وجد آمده و از حرکت رو به رشد آنها ابراز خوشحالی کردم.

کارشناس مسوول واحد هنرهای تصویری حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس خطاب به مهگان فرهنگ گفت: تبریک می گویم زیرا روندی سخت را وارد مدرسه کردید و آنچه را در دوره های قبل ما به سختی به دست می آوردیم توسط شما به راحتی به دانش آموزان امروزی می رسد.

وی گفت: این آغاز کار است و ما آماده ایم بسیار جدی در زمینه انیمیشن و حتی گونه های مستند و داستانی نیز در کنار شما قرار بگیریم. خوشحال می شویم در زمینه آموزش و خصوصا فیلمنامه که بسیار ضعیف هستیم از بستر مدرسه این کار را شروع کنیم. تا دانش آموزان پس از ورود به دانشگاه و جامعه به عنوان یک نیروی حرفه ای شناخته شوند.

 

فرهنگ: دانش آموزان هنرمند به بلوغ فکری و فرهنگی رسیده اند

مهگان فرهنگ نماینده طرح سینمامدرسه نیز در این نشست گفت: از روزی که طرح را شروع کردم به همه ارگان ها سر زدم که ما را کمک کنند و با توجه به اینکه در ناحیه ای کار می کنم که وضعیت خاصی دارد همراهی و همکاری بقیه دستگاه ها امری ضروری بود.

وی افزود: خوشحالیم که برخی افراد و نهادها یاری مان کردند خصوصا حوزه هنری که هرگز به ما نه نگفت و در سه سال گذشته در برنامه ها جشنواره ها نشست ها و... کنار ما بوده است.

فرهنگ اظهار داشت: در بین این دانش آموزان کسانی هستند که آثارشان در ده ها جشنواره بین المللی پذیرفته شده و جایزه جهانی گرفته اند. این دانش آموزان نیاز به توجه و ارتباط با فضای بیرون و البته فضای امن در بیرون از محیط مدرسه دارند تا استعدادشان شکوفا شود.

وی با ذکر نام افراد و دستگاه ها و نهادهایی که یاری رسان وی در این طرح بودند گفت: ممنونم که دست مرا گرفتید اما شما تنها به من کمک نکردید بلکه به بچه ها کمک کردید و من همیشه به آنها می گویم شما نیز باید فردا دست بقیه را بگیرید.

این بانوی هنرمند گفت: من به عنوان مدرس در فستیوال ماندلا حضور یافتم تا در کارگاه درس بدهم و تصمیم گرفتیم کار بچه ها را در بازار جنبی نشان دهیم و کار بچه های شیراز دیده شد.

وی با اشاره به پیشینه طرح سینما مدرسه گفت:  سال 2016 قرار شد طرح سینما مدرسه در ایران اجرا شود و 16 استان داوطلب شدند اما فقط در یک استان و یک ناحیه به ثمر رسید و اجرا شد و آن ناحیه 3 شیراز بود.

فرهنگ ادامه داد: بچه هایی که در این طرح ها شرکت کردند به رشد و بلوغ فکری نزدیک شدند می دانیم که انتخاب فیلم و برنامه مناسب یک توانمندی و آگاهی می طلبد

وی گفت: بر اساس بررسی ما این دانش آموزان اگر قرار باشد سراغ شبکه های بین المللی بروند از بین شبکه های مستند و هنری دنیااین شبکه ها را انتخاب می کنند نه شبکه های سطحی را.

این معلم هنرمند افزود: این بچه ها در شبکه های داخلی نیز شبکه های پویا و مستند را دنبال می کنند و حتی بین 5 شبکه اصلی نیز شبکه 4 را دنبال می کنند که فرهنگی ترین شبکه سراسری است. در انتخاب فیلم دقت دارند و هنرمندان خوب جهان را می شناختند.

 

کماندار: حلقه گمشده و نیاز جدی ما کار جمعی است

در بخش پایانی نشست نیز محمد کماندار رییس ناحیه 3 آموزش و پرورش شیراز نیز در سخنان کوتاهی گفت: آینده از آن دانش آموزان است. من نیز از ابتدای حضورم از همه مدارس علی الخصوص هنرستان ها بازدید کردم و بر مهارت آموزی تاکید کردم. سه بار از هنرستان الزهرا و البته از پروژه این دانش آموزان نیز دیدار کردم

وی با اشاره به همکاری حوزه هنری در این طرح گفت:حلقه گمشده ما کار جمعی است و استعدادهای فراوانی وجود دارد که اگر کنار هم باشند منشا خیر می شوند  و اگر مجموعه ها بیایند به کمک ما توسعه انسانی و رشد شکل می گیرد.

شایان ذکر است در پایان این نشست با اهدای هدایای از دانش آموزان و مربیان هنرمند و فعالین طرح و شرکت کنندگان در فستیوال تقدیر به عمل آمد.

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر