متن سخنرانی محمد کرم اللهی در افتتاحیه خانه شعر و داستان طلاب و روحانیون فارس

آینده ای روشن با تفکری حقیقت گرایانه به سمت مهدویت!

آینده ای روشن با تفکری حقیقت گرایانه به سمت مهدویت!
محمد کرم اللهی رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس در آیین گشایش خانه شعر و داستان طلاب و روحانیون فارس" از سوی این حوزه در شب بزرگداشت حضرت احمدبن موسی شاهچراغ علیه السلام در دهه کرامت برگزار شد سخنانی ایراد کرد.
جمعه ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۸
کد خبر :  ۲۶۹۶۰

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس، متن این سخنان بدین شرح است:

 

خوشحالیم که آغاز این حرکت در دهه کرامت قرار دارد دهه ای که مزین است به نام آقا علی بن موسی الرضا علیه السلام

اگر بخواهیم پیشینه واژه هنر را بررسی کنیم باید به ریشه شناسی واژه هنر بپردازیم. در زبان پارسی و اوستایی این کلمه به نیکی خوبی و سلامت معنا شده و این نخستین دوره ی معنایی واژه هنر در زبان ماست.

می دانیم که واژه ها در گذر زمان تغییر و تحول می یابند. در دوره بعد هنر معنایی گسترده تر می گیرد و به فضیلت معنی می شود.  در این دوره هنر تبلیغ نیکی مروت و خوبی هاست.

در دوره ی سوم همزمان با آنکه مفاهیم دینی، عقلی و اخلاقی در ترویج تفکر و اندیشه عالیه الهی  شکل گرفت بر اثر تعاملاتی بین شرق و غرب عالم با مفهوم کلان غرب آشنا شدیم. غربی ها برای مفهوم هنر واژه ای تحت عنوان آرت دارند و هنرمند را نیز آرتیست می نامند. 

علی ایحال بن واژه ی هنر از نگاه غربی ها در همین مفهوم آرت خلاصه می شود. وقتی که این نوع نگاه به هنر مورد توجه قرار گرفت آن هنر والا متعالی شرقی و ایرانی که امتزاجی از اخلاق و نیکمردی و فتوت و جوانمردی بود در مقابل آرت قرار گرفت

وجه زیباشناختی آرت متمرکز بر حوزه های زیبابینی و زیباگویی بود و وجه تزئینات تشریفات و زیبایی منظر آن بر اصالت های حقیقی این فضیلت سایه می انداخت در نتیجه آرام آرام برای اینکه بتوانیم با دنیا ارتباطی برقرار کنیم ناچار در مسیر فهم موجود از واژه آرت قرار گرفتیم و این مسیر آرام آرام ما را از حقیقت آن فضیلتی که به آن اعتقاد داشتیم جدا کرده و بینمان فاصله انداخت.

امروز ما برای آنکه بتوانیم حرف بزنیم و کارمان را پیش ببریم ناچاریم که خود را به مفهوم غربی هنر گره بزنیم و این مفهوم نیز چیزی نصیب من شرقی ایرانی مسلمان شیعه اثنی عشری حاضر و ساکن در ایران نمی کند.

شاید حرف گزافی نباشد که گفته اند علت اینکه هنر امروز در فضای دینی و مذهبی ما مورد اقبال واقع نشده و چندان به آن توجه نمی شود بدین دلیل است که بی خبری از خدا و خود و مباحث نیهیلیستی و انحرافی در هنر امروز شرایط را به سمتی می برد که علما و اهل دین در برخورد با آن احتیاط کنند.

بدین ترتیب ما بدین نتیجه رسیدیم برای مواجهه با این جریان علی الخصوص در قامت اندیشه های مقام معظم رهبری ما به یک نقطه بازگشت اما بازگشت روبه جلو رسیدیم، بازگشتی با افقی باز و رو به آینده بازگشتی که به گذشته نبود بلکه بازگشت به اصالت هاست.

بیشتر کسانی در عالم هنر جهانی شدند که در شولای روحانیت و وعظ و هدایت و تبلیغ دین اسلام قرار گرفتند اینها هنرمندتر و ماندگارتر بودند. حافظ و سعدی چهره های جهانی ما هستند که با روحانیت ارتباط داشتند

بازگشت به اصالت ها و برداشت این اصالتها و بازکردن افق به بزرگی تمام جهان افقی بلند که بتواند تمام جهان را درگیر خود کند و این فضایی است که برای آینده ما تصور شده است. این هنری است که اگر به منبع و ماخذ حقیقی خودش یعنی علوم الهی و دینی گره نخورد دچار انحراف می شود.

به اعتبار این موارد است که در عرصه ی هنر دینی ما نگاهمان به آینده ای روشن با تفکری خقیقت گرایانه به سمت مهدویت است. این خصوصیات باعث می شود که هنر مورد نظر شما هنر هدایت شود.

اگر معنی خلقت عبودیت خداست هنرمند وجه زیباشناختی عبودیت خدا را ترجمه می کند یعنی ترجمان حقیقی عبودیت خدا و بندگی برای خدا در قالب هنری که وجه زیباشناختی اش ترسیم و تضمین می شود. اینجا هر آنچه می آفریند بندگی خداست هرآنچه می آفریند خوبی و نیکی و سلامت است. سلامی که بین من و شما حکم می کند در وجه زیباشناختی تبدیل به یک تابلو یک بیت شعر یک نمایشنامه فیلمنامه و... می شود. اینگونه است که هنر در قامت معلم جامعه خود را نشان می دهدو هنرمند نقش معلمی دارد.

چه کسی شایسته تر از طلاب و روحانیون حوزه های علمیه که بتوانند در گره زدن این اندیشه های والا با تخصص های هنری فضا را برای اندیشه دینی باز کنند این کلیتی است که ما در فضای هنر طلاب و روحانیون به آن می پردازیم.

خانه شعر و داستان طلاب و روحانیون از ما آغاز نشده، از قبل توسط روحانیون باذوق و شریف از شش هفت سال قبل شروع شده و پیش رفته . ما به عنوان حوزه هنری فارس با مجموعه های مدیریت حوزه های علمیه و مرکز خدمات حوزه علمیه و سازمان تبلیغات اسلامی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در استان به توافقی دست یافتیم تا به حوزه فرهنگ و هنر طلاب و روحانیون ورود کرده و دبیرخانه ای را برای هماهنگی فعالیت های هنری طلاب تشکیل دهیم.

قرار شده است همه گروه های موجود را در قالب این دبیرخانه ساماندهی کنیم تا قدرت یافته و بتوانند فعالیت کنند از این حیث جلسه امروز افتتاح محسوب می شود وگرنه در واقعیت این تداوم است نه افتتاح.

 خانه شعر و داستان ذیل این همکاری شکل گرفته و ان شاءالله به زودی خانه های دیگری نظیر تجسمی و... شکل خواهد گرفت. در این راه از همراهی مدیریت حوزه های علمیه و مرکز خدمات حوزه علمیه و مدیرکل همراه و پرتلاش سازمان تبلیغات اسلامی که در این زمینه همراهی مان کردند بهره مند شدیم.از مدیریت موقوفات منصوریه که امکاناتی را در اختیار ما قرار دادند تا این خانه به شکلی قوتمند تشکیل شود نیز صمیمانه تشکر می کنیم. حجت الاسلام والمسلمین بنی هاشمی در پی یافتن حمایت برای حرکت روحانیون در این عرصه بودند که برای این خانه در خدمتشان خواهیم بود.

امیدواریم پس از انسجام این تشکل در سال های آتی بتوانیم بخشی از جشنواره های ملی این عرصه را در شیراز میزبانی کنیم.

ارسال نظر