قائم مقام و معاون فرهنگی حوزه هنری فارس در گفت و گویی پیرامون افتتاح خانه شعر و داستان

عالمان و مبلغان دین بایستی به زبان هنر مسلط باشند!

عالمان و مبلغان دین بایستی به زبان هنر مسلط باشند!
قائم مقام و معاون فرهنگی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس افتتاح خانه شعر و داستان طلاب و روحانیون را حرکتی در راستای منویات مقام معظم رهبری دانست و گفت: عالم دینی و مبلغ دین بایستی به زبان هنر مسلط باشد و بتواند از این امکان در راستای گسترش فرهنگ دین و سیره اهل بیت علیهم السلام بهره ببرد.
دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۹
کد خبر :  ۲۷۰۳۸

 به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب استان فارس، وحید فرجی با اشاره به افتتاح خانه شعر و داستان طلاب و روحانیون فارس اظهار داست: این قبیل فعالیت­ ها می­تواند زمینه ساز ارتقاء دانش و توان هنری مبلغان دین باشد و آنها را در این راه یاری کند، به همین دلیل است که در طول تاریخ همواره بین اهل علم و اهل هنر رابطه خوبی برقرار بوده است.

وی افزود: فعالیت­ های هنری در میان علما و روحانیون و طلاب حوزه ­های علمیه سابقه­ ای طولانی دارد و در طول تاریخ، علی­ الخصوص در حوزه­ هایی نظیر ادبیات و خوشنویسی، برخی از بزرگان ادب و هنر از جامعه اهل علم برخاسته اند که در طول تاریخ می ­توان چهره هایی نظیر شیخ اجل سعدی شیرازی و خوشنویسانی چون اشرف الکتاب اشاره کرد.

قائم مقام حوزه هنری فارس اظهار داشت: در دوران معاصر نیز بزرگانی همچون مرحوم آیت ا... بهجت (شفق) ، آیت ا... نجومی، آیت ا... آیت­اللهی و... در این حوزه فعالیت داشته­ اند که برای آگاهی بیشتر می­ توان به اثر ارزشمند استاد محمدعلی مجاهدی تحت عنوان  " رواق اشراق" اشاره کرد که تذکره ­ای جامع از شعرای روحانی از گذشته تا امروز است.

وی گفت: پس از انقلاب اسلامی در مراکز حوزوی به صورت پراکنده فعالیت ­های هنری مختلفی صورت می­ گرفت از جمله در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به صورت کلاسیک مباحث ادبی و هنری آموزش داده می شد و حتی این دفتر اقدام به تولید اثر بلند سینمایی کرد که امری بدیع و قابل توجه بود. این فعالیت در رشته های تجسمی، ادبی و ... نیز دنبال می شد.

فرجی با اشاره به شکل­ گیری جشنواره ها و کنگره­ های ادبی و هنری ویژه طلاب اظهار داشت: این فعالیتها در دفتر تبلیغات منجر به شکل­ گیری انجمن ها ی هنری و متعاقب آن جشنواره های هنری اشراق گردید که نتایج قابل قبولی نیز در پی داشت.

وی ضمن اشاره به فعالیت های حوزه هنری در زمینه ادب و هنر حوزوی گفت: حوزه هنری 10 دوره کنگره ملی شعر و قصه طلاب کشور را برگزار کرد که به تدریج تبدیل به یکی از محوری ترین رویدادهای ادبی کشور شد و بخشی از شاعران اثرگذار امروز از این کنگره به جامعه ادبی معرفی شدند و حوزه هنری قم به این اثر­گذاری می­ بالد.

معاون فرهنگی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس گفت: از جمله برکات این فعالیت ها، تربیت نسلی اندیشمند جوان و خوشفکر از طلاب بود که به تدریج در مرکز پژوهش ­های اسلامی صداوسیما در مرکز قم شروع به فعالیت کرده و در حوزه هایی همچون نظریه پردازی، تهیه کنندگی و ... باعث ایجاد تحول شدند.

وی افزود: در مرکز مدیریت حوزه علمیه قم نیز انجمن های ادبی و هنری شکل گرفتند و با افزایش این تعداد تشکل و فعالیت های مختلف هنری و ضرورت پرهیز از موازی­ کاری، این نتیجه حاصل شد که بایستی با تشکیل دبیرخانه ای دائمی، فعالیت های هنری طلاب و روحانیون را هماهنگ کرد تا با هم ­افزایی توان و نیروها بهره وری بیشتری از این امکانات حاصل شود.

قائم مقام حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس گفت: از سال 1385مقدمات تشکیل این دبیرخانه شکل گرفت و هئیت امنایی متشکل از مسئوولین نهادهای فعال در این حوزه تشکیل شد که مرکز مدیریت حوزه های علمیه، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، مرکز پژوهش های صداوسیما و حوزه ی هنری انقلاب اسلامی عضو آن بودند. اهمیت این کار تا بدان حد بود که ریاست هیات امنای آن برعهده ­ی رییس وقت مرکز مدیریت حوزه علمیه و دبیری دبیرخانه بر عهده ی حجت الاسلام والمسلمین دکتر هادی صادقی و مدیریت اجرایی آن را نیز بنده بر عهده داشتم. نکته حائز اهمیت این است که حضرت آیت ا... حسینی بوشهری و حضرت آیت ا... مقتدایی در زمان مدیریت حوزه علمیه شخصاً ریاست هیات امنا را برعهده گرفته بودند.

وی گفت: یکی از مهمترین دستاوردهای این دبیرخانه، برگزاری چندین دوره جشنواره­ ی ملی هنر آسمانی بود که زیر نظر دبیرخانه ی دائمی هنر آسمانی فعالیت می کرد و آثاری ارزنده و قابل توجه از هنرمندان طلبه و روحانی را در بیشتر رشته­ های هنری و پژوهشی گردآورده است. این تلاش در حال حاضر زیر نظر معاونت تبلیغ حوزه علمیه ی قم ادامه دارد. در هر دوره ی جشنواره مراکز حوزوی مرتبط مشارکت داشتند مثل مدرسه اسلامی هنر و جامعه ­الزهرا و غیره ... این امر زمینه ­ساز بسیاری از رویدادهای خوب فرهنگی و هنری شده است.

فرجی با اشاره به تجربه­ های شخص خویش از حضور طلاب فارسی در این جشنواره ها اظهار داشت: شخصاً به خاطر دارم که طلاب استان فارس علی الخصوص در عرصه شعر و ادبیات، حضور پررنگی داشتند. پس از حضور در شیراز و مشاهده توان حوزه هنری استان و باتوجه به سیاست های کلی حوزه هنری انقلاب اسلامی و پس از آشنایی نزدیک با برخی از طلاب و فضلای هنردوست شیرازی، مشخص شد که فارس ظرفیت حرکتی تازه در این عرصه را دارد.

وی افزود: خوشبختانه مجموعه مدیریت حوزه علمیه فارس و مرکز خدمات حوزه علمیه و دیگر مراکز حوزوی و نهادها و مراکز دولتی استان نگاه بسیار مثبتی به این امر داشتند و همت مشترک این عزیزان و مدیریت حوزه هنری فارس سبب شد که برای نخستین بار هفته ی فرهنگی هنری اشراق، ویژه ی هنرمندان برجسته طلبه و روحانی کشور در استان فارس برگزار شود.

قائم مقام حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس گفت: هدف ما از برگزاری این هفته، در وهله ی نخست شناسایی استعدادها و توانمندی های هنرمندان طلبه و روحانی مستعد در حوزه های علمیه استان و سپس ایجاد تعامل و زمینه همراهی و همدلی و شناخت بیشتر هنرمندان استان و و نخبگان هنر حوزوی کشور با یکدیگر بود. برگزاری موفق این هفته، سبب شد که در دومین گام به سراغ ایده­ ی ایجاد دبیرخانه ای دائمی جهت ایجاد هماهنگی در فعالیت­ های فرهنگی و هنری طلاب و روحانیون فارس برویم که برای این امر اساسنامه­ ای نیز تنظیم و مقدمات راه اندازی این دبیرخانه فراهم شده است.

وی گفت: در این دبیرخانه نهادهای مختلفی عضویت دارند که می توان به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در استان فارس، مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان، مرکز خدمات حوزه ی علمیه فارس، سازمان تبلیغات اسلامی استان و حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس اشاره کرد و قرار است در قالب آن تشکل ­های ادبی و هنری مختلفی با هدف ارتقا توان هنری و حمایت از هنرمندان طلبه و روحانی شکل گیرد.

معاون فرهنگی حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس گفت: نخستین تشکلی که دراین راستا سامان یافت "خانه شعر و داستان طلاب و روحانیون فارس" بود که پس از برگزاری جلسات کارشناسی و بررسی ایده های مطرح شده در شب بزرگداشت حضرت احمدبن موسی شاهچراغ علیه السلام در دهه کرامت با برگزاری محفلی ادبی با عنوان "شعر و شرع" گشایش یافت.

وی گفت: امید داریم بتوانیم به زودی تشکل های دیگری در سایر رشته های هنری و ادبی نظیر خانه تجسمی، خانه فیلم و فیلمنامه و ... ایجاد کنیم و پس از انسجام و قوام یافتن این تشکل­ ها و ارتقاء توان نیروهای انسانی بتوانیم جشنواره های استانی و منطقه ­ای برگزار کرده و سپس میزبان رویدادهای ملی در این عرصه باشیم.

فرجی در پایان اظهار داشت: خوشبختانه رییس حوزه هنری فارس شخصیتی هنرمند است که از دیرباز دغدغه ­ی چنین حرکت هایی را داشته است و به همین سبب در تمام مراحل از همراهی، همفکری و پشتیبانی وی بهره مند بوده ایم. فضای حوزه هنری استان نیز فضایی تخصصی است و قطعاً می تواند زمینه ساز رشد و ارتقاء توان هنری جامعه طلاب و روحانیون فارس باشد!

ارسال نظر