همایش استعداد سنجی هنری طرح شهاب در حوزه هنری فارس گشایش یافت

استعدادهای هنری نوجوان شیرازی به آوردگاه حوزه هنری رسیدند

استعدادهای هنری نوجوان شیرازی به آوردگاه حوزه هنری رسیدند
همایش استعداد سنجی هنری طرح شهاب در حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس گشایش یافت.
سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۶
کد خبر :  ۲۸۴۰۳

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس، این همایش با همراهی مشترک حوزه هنری فارس، بنیاد نخبگان استان، مجمع خیرین نخبه پرور و اداره کل آموزش و پرورش فارس برگزار شد.

در این همایش دو روزه  بیش از 500 نوجوان دانش آموز نواحی 3 و 4 آموزش و پرورش شیراز، شامل منتخبین گروه های سه گانه هوش هنری، هوش فضایی و هوش کلامی، زبانی تحت نظر اساتید و پیشکسوتان مورد استعدادسنجی قرار گرفتند.

 

*فخارزاده: طرح شهاب گامی بلند در آموزش کشور است

دکتر علی رضا فخارزاده معاون بنیاد نخبگان استان فارس در این آیین اظهار داشت: نگرش توسعه گرا و نگاه رو به فردا حکم می کند که از ایده هایی همچون طرح ملی شهاب در مرحله عمل حمایت جدی داشته باشیم، چرا که طرح شهاب، به دلایل بسیاری، طرحی ایده آل هست و اگر اهدافی که برای آن تعیین شده تحقق یابد، گامی بلند در آموزش کشور محسوب می شود.

وی افزود: از جمله بنیان های اساسی در برنامه ملی شهاب، هدایت استعدادهایی است که بر اساس هوش های هشت گانه گاردنر به عنوان نیروهای مستعد شناخته می شوند و بنیاد نخبگان و آموزش و پرورش از توان سایر نهادها و بخش های مختلف دولتی و خصوصی استفاده می کنند

معاون بنیاد نخبگان استان فارس هدف از تصویب و اجرای طرح شهاب را شناسایی و هدایت آموزشی، تربیتی و معنوی دانش آموزان مستعد از دوره ابتدایی تا پایان دوره متوسطه عنوان کردو افزود :در طرح شهاب هویت دینی و ملی افراد تقویت شده و احساس مسئولیت نسبت به ایفای نقش سازنده در کشور برای آنها حاصل می شود.

وی ادامه داد: طرح شهاب بزرگترین برنامه کشور برای شناسایی و هدایت استعدادهای برتر است، گفت: جامعه دانش آموزی، یکی از اجتماعات نخبگانی مورد هدف بنیاد ملی نخبگان است

دکتر فخارزاده افزود: شناسایی، هدایت و حمایت از مستعدان برتر این اجتماع از اولویتهای مهم به شمار می رود و در واقع این برنامه به صورت هم افزا اهداف سند راهبردی کشور در امور نخبگان و سند تحول بنیادین در آموزش وپرورش را پیش می برد.

وی تصریح کرد: جهت نیل به این اهداف علاوه بر فعال شدن ظرفیت بزرگی در قالب خیرین نخبه پرور از توان برخی ادارات و نهادها بهره مند شده ایم از جمله همراهی صمیمانه حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس که از سال گذشته بی هیچ قید و شرطی وارد صحنه شده اند تا یاری گر نسل آینده ساز باشند.

معاون بنیاد نخبگان استان فارس در پایان اظهار داشت: مطمئنا هر کاری فراز و فرودهای خاص خویش را دارد اما مهم این است که این راه گشوده و زمینه رشد و ارتقای آینده سازان کشورمان فراهم شده و با اجرای طرح شهاب بتوانیم چالش ها را به فرصت تبدیل کنیم.

 

*کرم اللهی: ملتی که فردایش را نسازد حق دیروزش را نیز ادا نخواهد کرد

محمد کرم اللهی رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس نیز گفت: توجه به نسل آینده ساز نه تنها یک اولویت بلکه یک ضرورت وتکلیف است و همه ما موظفیم در این مسیر قدم برداریم. ملتی که فردای خویش را نسازد حق دیروز خویش را نیز ادا نخواهد کرد.

وی افزود: حوزه هنری وظایف مختلفی را بر عهده دارد اما اگر بخواهیم اهم وظایفمان را در دو محور خلاصه کنیم  یکی تولید آثار فاخر تراز انقلاب اسلامی و دیگری جذب و پرورش استعدادهای ناب هنری است.

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس اظهار داشت:از دو سال پیش واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری استان فارس جهت تحقق این هدف طرح در آستانه فردا را بنیان نهاد. در واحد آموزش نیز با برگزاری مدرسه های فصلی هنر برنامه شناخت استعدادها پی گرفته شد و تداوم یافت.

وی ادامه داد: ارتباط مستمر حوزه هنری با بنیاد نخبگان زمینه مشارکت در طرح شهاب را فراهم کرد طرحی که به همت مشترک این بنیاد و اداره کل آموزش و پرورش استان سال گذشته در ناحیه 4 و امسال در نواحی 3 و 4 شیراز برگزار شد.

کرم اللهی افزود: برای ارتقای سطح کیفی استعدادسنجی در استان از اساتید توانمند و برجسته ای بهره بردیم تا این عزیزان در کنار کارشناسان زبده و نخبه

وی در پایان اظهار داشت: هدف ما در پرورش استعدادهای جوان رسیدن به یک فرآیند دنباله دار است نه صرفا یک کار مقطعی و امیدواریم در ادامه این ارتباط در سال های آتی بتوانیم نسل آینده ادب و هنر استان را در مسیر رشد و تعالی قرار دهیم.

 

*فرجی: پرورش استعدادهای جوان، کاری جهادی در عرصه فرهنگ و هنر است

وحید فرجی قائم مقام و معاون فرهنگی حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس پرورش استعدادها را یک کار جهادی در عرصه فرهنگ و هنر خواند و گفت: همه ما باید در این راه مصمم و پرتوان باشیم، چرا که یکی از اساسی ترین کارکردهای حوزه هنری استان پرورش استعدادهای جوان است.

وی افزود: برخی اوقات تصور می شود حوزه هنری باید از صفر شروع کند و سراغ استعدادها برود حال آنکه برای بهره برداری از چرخ قرار نیست آن را از نو اختراع کنیم. در این زمینه نیز کاری که باید صورت گیرد رفتن سراغ دستگاه هایی است که در این زمینه فعالند.

قائم مقام و معاون فرهنگی حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس گفت: وزارت اموزش و پرورش از سطح مدرسه تا کشور مسابقات و جشنواره های متعددی دارد، بنیاد نخبگان طرح شهاب را در دست اجرا دارد. برخی نهادها مثل کانون های بسیج و مساجد و... نیز فعالیت های درونی دارند.

وی گفت: حوزه هنری به عنوان دستگاه تخصصی و حرفه ای در زمینه آموزش و پرورش هنرمند جوان باید برگزیدگان این رویدادها را از این دستگاه ها تحویل بگیرد و در دوره های میان مدت و بلند مدت در پروسه ای 2 تا 4 ساله آنها را پرورش دهد.

فرجی گفت: به همین دلیل است که پس از تجربه سال گذشته با بنیاد نخبگان، امسال یک قدم بلندتر برداشته ایم و همکاری مان را گسترش داده ایم و امیدواریم در گذر زمان با رفع نقایص احتمالی سال به سال این روند را بهبود ببخشیم و زمینه ساز پرورش نخبگان ادبی و هنری باشیم.

وی در پایان اظهار داشت: جا دارد از همکاری اساتید و نخبگان پیشکسوتی که در این کار با ما همکاری داشتند سپاسگزاری کنیم امیدواریم با تداوم این جریان زمینه رشد و تعالی آینده سازان این مرز و بوم نیز فراهم گردد.

 

*فاطمه کرم اللهی: استعداد سنجی ابتدای راه رشد و تعالی است

فاطمه کرم اللهی مدیر اجرایی همایش استعدادسنجی هنری طرح شهاب گفت: این همایش فرصتی مناسب برای شناخت استعدادهای نسل آینده ساز این مرز و بوم است و باید با جدیت به آن توجه کرد.برگزاری آن نیز اتفاقی مثبت است اما این تازه ابتدای راه رشد و تعالی است.

وی افزود: مهمتر از شناخت استعدادها برنامه ریزی برای آینده ی این استعدادهاست اگر این کار جدی گرفته شود می توان به رشد و تعالی فضای فرهنگ و هنر استان امیدوار بود.

مدیر اجرایی همایش استعدادسنجی هنری طرح شهاب گفت: سه بخش هوش هنری، هوش فضایی و هوش کلامی زبانی سه گروهی بودند که در طول دو روز در حوزه هنری مورد استعدادسنجی قرار گرفتند.

وی افزود: وقتی در این همایش از پیشکسوتان و نخبگان نام آور ادب و هنر شیراز استفاده می شود یعنی برای بچه های شرکت کننده اهمیت زیادی قایل هستیم. مثلا در بحث هوش کلامی نخبگان ادبی شیراز با این عزیزان کار کردند.

کرم اللهی اظهار داشت: استاد ده بزرگی، استاد لطف اللهی از دهه 60 تاکنون با نوجوانان و دانش آموزان سر و کار داشته اند و همواره در زمینه پرورش نسل های نو رسیده و قلم های تازه فعالیت کرده اند. دکتر قیصری نیز همیشه با نسل دانشجو  فعالین جوان در زمینه آموزش طنز کار کرده است.

وی ادامه داد: در زمینه هوش هنری و هوش فضایی نیز همین رویه را داشته ایم و امیدواریم با این حجم از انرژی و توان و انتخای چهره های مستعد و علاقه مند بتوانیم این پروژه را به پروسه تبدیل کرده و یک روند را شاهد باشیم.

مدیر طرح و برنامه حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس در پایان اظهار داشت: با توجه به وظایفی که حوزه هنری در زمینه استعدادپروری دارد ان شاءالله در برنامه های آتی حتما بخشی از توان خویش را به ادامه منطقی این مسیر اختصاص خواهیم داد.

 

ارسال نظر