استاد مدرسه اسلامی هنر در شیراز مطرح کرد:

نگارگر ایرانی در اصل در پی فضای چند بعدی نبوده است

نگارگر ایرانی در اصل در پی فضای چند بعدی نبوده است
استاد مدرسه اسلامی هنر در سمینار هنر اسلامی چالش ها و خوانش ها در شیراز گفت: نگارگر ایرانی در اصل در پی فضای چند بعدی نبوده است.
پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱
کد خبر :  ۲۹۴۸۳

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس در ادامه سمینار «هنر اسلامی خوانش ها و چالش ها»، نشست تحلیل عناصر کاربردی نگارگری ایرانی بر بنیاد مکالمه گرایی باختین با حضور دکتر مهدی حمیدی پارسا برگزار شد.

دکتر مهدی حمیدی پارسا با اشاره به اینکه نقد هنری و تحلیلی بر مبنای نظریه است، نگاره «آمدن مجنون به خیمه گاه» که در هفت اورنگ جامی آمده را الگو قرار داد و به چند اصطلاح باختین که به آن استناد می کند اشاره کرد.

وی به ادبیات کارنوال باختین پرداخت و به دیگر مفاهیم او اشاره کرد و به تحلیل این گزاره ها پرداخت و اثر چندصدایی را در آثار داستایوفسکی از منظر باختین جستجو کرد.

به گفته حمیدی پارسا، به نظر می رسد در نگارگری ایرانی مکالمه باختین دیده می شود؛ گرچه گفته می شود که نگارگری ایرانی دارای پرسپکتیو نیست درحالیکه چنین امری وجود ندارد.

وی افزود: خام اندیشانه است که گفته می شود هنرمند ایرانی با ژرف نگاری و ترسیم فضای چندبعدی همگام نبوده است درحالیکه هنرمند نگارگر ایرانی در اصل در پی فضای چند بعدی نبوده است.

وی در تحلیل این ویژگی گفت: این موضوع باعث شده یک زاویه دید مسلط نداشته باشیم.

در پیوند با این سمینار، همچنین دکتر فریدالدین فریدعصر با موضوع «احیای هنرهای سنتی موانع و محدودیت ها» پرداخت.

شایان ذکر است در ادامه سمینار هنر اسلامی خوانش ها و چالش ها، شنبه ۱۴ مهرماه جاری ساعت 8 در اداره کل تبلیغات اسلامی استان فارس نشست پژوهشی نقش هنر در تبلیغ دینی و تاثیر آن بر کاهش آسیب های اجتماعی برگزار خواهد شد.

ارسال نظر