در نشست مشترک رییس حوزه هنری با فرماندار و مدیران اجرایی ارسنجان مطرح شد:

اگر می خواهیم مردم را متعهد کنیم آنها را از خودمان بدانیم!

اگر می خواهیم مردم را متعهد کنیم آنها را از خودمان بدانیم!
همزمان با برپایی نمایشگاه بزرگ آثار هنری و اسناد تاریخی خاندان ارسنجانی نشست مشترک رییس حوزه هنری فارس و فرماندار و مدیران اجرایی شهرستان ارسنجان برگزار شد.
دوشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۷
کد خبر :  ۳۴۶۹۰

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس در این دیدار که در سالن سرو حوزه هنری فارس برگزار شد محمد کرم اللهی و  محمدباقر کاظمی بر اهمیت نقش تاریخی ارسنجان تاکید کردند.

در پایان این نشست نیز فرماندار و مدیران اجرایی و تنی چند از فرهنگوران و هنرمندان ارسنجان با همراهی رییس و معاونین و کارشناسان حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس از نمایشگاه آثار هنری و اسناد تاریخی خاندان ارسنجان در گالری ماه این مرکز دیدار کردند.

 

 

*کرم اللهی: داشتن موزه حق مردم ارسنجان است!

محمد کرم اللهی رییس حوزه هنری فارس با اشاره به نقش تاریخی ارسنجان اظهار داشت:  مبنای رویکرد فرهنگی ما در ارسنجان باید    حرکتی باشد تا چشمه خفته تاریخ ارسنجان را جوشان کند. اگر این چشمه خفته بیدار و جوشان شود نه تنها استان بلکه کشور از آن متنعم و سیراب خواهد شد.

وی افزود: ارسنجان به صورت بالقوه این پتانسیل را دارد برای بالفعل شدن آن نیازمندیک برنامه ریزی منسجم هستیم و برای این امر نیز نیازمند همگرایی و تجمیع همه توان های موجود در ارسنجان هستیم چرا که ارسنجان چون خورشیدی است در فضای فارس و یکی از پایه های مهم توسعه فرهنگی استان است.

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس ادامه داد: ندارم نمی توانم و نمی شود جواب  مطالبات مردم نیست! اینکه مردم می خواهند شهرشان به نام کاتبان وحی نامگذاری شود مطالبه حداقلی این مردم است و نباید بگوییم نمی شود یا ساز کارش موجود نیست!

وی گفت: مردم این شهر آنقدر نظربلندند که بین همه میوه ها انار را که میوه ای بهشتی است پرورش می دهند. اما امروزه نوع نگاه  و برنامه ریزی توسعه در این شهر به سمتی رفته که انار را رها کرده و به سمت گوجه فرنگی رفته اند.

کرم اللهی تصریح کرد: نمی توان این شهر را شهر قنات و قنوت دانست و وقتی قنات ها خشک می شوند هیچ تحلیل و برنامه ریزی درستی در فضای فرهنگی هنری این شهر انجام نشود.

وی گفت: اینها مباحثی است که باید با زبان هنر بیان ششودما نه سیاسی هستیم و نه سیاسی کاری بلدیم. ما نمی توانیم به سیاق سیاسیون عمل کنیم زبان ما هنر و نگاهمان زیباشناسانه است. ما می گوییم نمی شود شهر شما 111 اثر ملی ثبت کرده باشد اما یک مجمع بوم گردی نداشته باشد.

این مدیر فرهنگی ادامه داد: خیلی بد است که ظرفیت پذیرایی از 20نفر نباشد. نگوییم میراث فرهنگی مسوول است بله مسوولیت دارد اما در بحث گردشگری همه دستگاه ها باید پای کار بیایند تا به نتیجه برسیم.

وی تصریح کرد: مردم ارسنجان از باب ریشه اهل پرورش و تربیت هستند و فرهنگی اند. حجم اساتید و نام آوران و مدیران برخاسته از این شهر اثبات می کند که این شهر پتانسیل رویش دارد. جمله مسوولان شهر باغبانان شهرند باغ تنها با باغبان شکل نمی گیرد بلکه با مخاطب باغ و کسی که از محصول آنمتنعم است هویت می گیرد

کرم اللهی ادامه داد: باغ خلاقخانه ارسنجان باید به گونه ای آبیاری شود که میوه اش انار معرفت ارسنجان، انار اندیشه و هنر و پژوهش ارسنجان باشد. این برای شهری که مردمش در همه کارها پیشقدم بوده اند شدنی است. اگر می خواهیم مردم را متعهد کنید آنها را از خودمان بدانیم

وی گفت: برای رسیدن به این منظور باید مردم را کنار خودمان تعریف کنیم. آنها را در جبهه خود ببینیم بگوییم ما با مردمیم و مردم با ما هستند و برای آبادانی و توسعه و پیشرفت ارسنجان از آنها بهره ببریم و با هم باوری و هم افقی خودمان با خواست های مردم می توانیم به این مهم برسیم

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس افزود: چرا باید شما برای به نمایش گذاشتن هویت فرهنگی تان به شیراز بیایید چرا این شهر موزه ای ندارد برای ساخت موزه مگر چقدر همت لازم است؟!  روز افتتاح همین نمایشگاه تنی چند از مردم ارسنجان اظهار داشتند برای ساخت موزه ما حاضریم چراغ اول را روشن کنیم.

وی گفت: شهری که 111 اثر ملی دارد حق دارد موزه داشته باشد. برای این کار هم دنبال دولت نباشید بگذارید کار در بستر خودش بجوشد و شکل بگیرد مثل دانشگاه آزاد که اندک اندک تبدیل به بخشی از بافت هویتی مردم شهر شده و همه به آن تعصب دارند.

کرم اللهی با اشاره به برگزاری قریب الوقوع کنگره پژوهشی مدرسه سعیدیه ارسنجان از سوی حوزه هنری فارس اظهار داشت: وجود دومین مدرسه علمیه یک بوم در این منطقه یعنی شما در این مدرسه آدم تربیت کرده و به کل ایران می داده اید بر اساس بررسی هایی که برای این کنگره شده در این مدرسه از قوچان و مازندران نیز حضور داشته اند.

وی در پایان دو پیشنهاد به شورای اداری ارسنجان داد و گفت: حیف است که مکانی در این شهر به نام ملامحمدحسین ارسنجانی نباشد. همچنین حیف است که مکانی به نام کاتبان وحی نباشد. این کارها هزینه ای ندارد اما مطالبه مردم است.

 

*کاظمی: اتکای ما به همت والای مردم است!

در ادامه این نشست محمدباقر کاظمی فرماندار شهرستان ارسنجان نیز با تقدیر از توجه حوزه هنری به ارسنجان اظهار داشت: ما پذیرفته ایم که گلیمی را با کمک همدیگر و هرکدام یک گوشه اش را بگیریم و از زیر کار شانه خالی نکنیم.

وی افزود: آنچه در باب ارسنجان گفته شد نشان می دهد این شهر جایگاه بزرگی دارد و ما نیز نه تنها باید این بزرگی را حفظ کنیم بلکه باید به شان و منزلت آنها بیفزاییم و آن را بزرگتر کنیم. این امر شدنی است و تنها همت ما و شما و بزرگان ارسنجان را می طلبد.

فرماندار شهرستان ارسنجان ادامه داد: مردم ارسنجان بلند همت هستند و اگر اعتبارات دولتی جواب ندهد اتکای ما به همت والای مردم است که همچنان والا و بالاست. ما نیز قول می دهیم از هیچ کمکی در این راه دریغ نکنیم و امیدواریم بتوانیم این مساله را اثبات کنیم.

وی گفت: در 6 ماه گذشته که در این جایگاه مشغول به خدمت بوده ام یک قدم سیاسی برنداشته ام شاید مرکز استان رفتار سیاسی بطلبد اما شهرستانی مثل ارسنجان با سبقه فرهنگی که عقب افتاده و جای کار خیلی داشته اما سیاست گذاری های غلط آن را بدینجا رسانده فقط به کار و تلاش برای پیشرفت شهرستان همت گماشته ایم.

 کاظمی تصریح کرد: پیشینه فرهنگی و هنری این شهر مهم است و با قطعا پیشنهاد رییس حوزه هنری استان را در نامگذاری مورد توجه قرار خواهیم داد ضمن اینکه در تلاش هستیم خوشنویسی ارسنجان را ثبت جهانی کنیم.

 

 

 

 

ارسال نظر